تاثیر جیره مکمل شده با پودر تفاله لیمو بر پارامترهای رشد و بیومارکرهای اکسیداسیون لیپید و پروتئین در برخی بافت های ماهی کپور معمولی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از این مطالعه، ارزیابی پتانسیل آنتی اکسیدان پودر تفاله لیمو (پوست و پالپ) به عنوان منبع غذایی ارزان و مغذی در رژیم غذایی ماهی کپور معمولی می باشد. تعداد 120 ماهی کپور (5 ± 60 گرم) سالم و تقریبا هم اندازه تهیه و بعد از ضد عفونی این ماهیان به طور تصادفی به 4 گروه 30 تایی تقسیم شدند. گروه اول به عنوان گروه شاهد جیره پایه را دریافت کردند. گروه های دوم، سوم و چهارم به ترتیب دوزهای 1/5، 3و 5 درصد تفاله لیمو به همراه جیره پایه را دریافت کردند. نتایج افزایش قابل ملاحظه در پارامترهای رشد شامل: وزن نهایی، ضریب تبدیل غذایی و نرخ رشد روزانه نسبت به گروه کنترل را نشان می دهد. استفاده از پودر تفاله لیمو باعث کاهش معنی داری در مقادیر مالون دی آلدهید و گروه های کربونیل پروتئین در بافت های عضله، کبد و کلیه شد. میزان قدرت آنتی اکسیدانی/ قدرت احیای آهن (FRAP) در بافت های مورد آزمایش افزایش معنی داری را در مقایسه با گروه کنترل نشان داد. مطالعه ی حاضر نشان می دهد پودر تفاله لیمو به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی در بهبود وضعیت اکسیداتیو ازطریق کاهش اکسیداسیون لیپیدها و پروتئین ها در برخی از بافت های ماهی کپور تاثیرگذار بوده است و کاربرد آن به عنوان مکمل غذایی در جیره ی ماهیان پرورشی می تواند در جهت بهبود وضعیت سلامت و نیز از جهت حفظ کیفیت محصولات مد نظر قرار گیرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
55 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1951056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!