بازشناسی نخستین نسخه مکتوب خیمه شب بازی در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اگرچه عمر نمایش های عروسکی در ایران به تصریح مدارک موجود عمر کوتاهی نیست، اما عدم ثبت و ضبط آن که محصول ذات متن گریز آن است راه را بر پژوه ش های جدی تر می بندد. هرگونه اشاره و یادداشتی در تواریخ، سفرنامه ها، تذکره ها، حکایات و...که مبین اجرایی از یکی از همین نمایش ها باشد، می تواند فرصتی مغتنم برای هر پژوهشگری فراهم سازد. این مقاله سعی دارد با دستمایه قراردادن یکی از دو متن ثب تشده از دو اجرای نمایش عروسکی که حدود یک قرن پیش توسط ایرا نشناس روسی، «رومان آندریویچ گالونف» در تهران ثبت گردیده و تا امروز قدیمی ترین متون ثب تشده از این گونه نمایشی محسوب می گردد به تحلیل و واکاوی عناصر موجود در آن بپردازد و شناختی از بازتاب شرایط اجتماعی فرهنگی آن دوران در شکل دهی به اجزا و ترکیبات این گونه نمایشی ارائه دهد. به این منظور با تحلیل متن مکتوب گردآورده گالونف، عناصر موجود شامل طرح داستانی، تعداد شخصیت های عروسکی، روابط بین شخصیت ها، ویژگی های زبانی، موسیقی، تصنیف، آواز و رقص موجود در آن استخراج گردیده و با عناصر موجود یا شناخته شده نمایش های خیمه شب بازی متاخرتر مقایسه می شود تا چشم اندازی از تاثیرات اجتماعی فرهنگی آن دوره بر شکل اجرایی این گونه نمایشی ترسیم گردد. بازشناسی و تحلیل روند تحول این نمایش ها در یک قرن اخیر، و بررسی زمینه های تاثیرگذار اجتماعی بر آن می تواند زمینه ساز پژوه ش هایی جدید در زمینه دیگر نمایش های در حال افول باهدف شناخت، بازیافت و احیای آن ها باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1951527 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!