ارزیابی آینده مسیرهای نوآوری زیست فناوری براساس همگرایی آن با سایر فناوری ها

پیام:
چکیده:
اهداف
علوم و فناوری های نوظهور و جدید، پتانسیل عظیمی در حوزه نوآوری دارند. بنابراین باید در برابر عدم قطعیت های بزرگی که به وسیله مجهولات ایجاد می شوند، حفاظت شوند. هدف پژوهش حاضر ارزیابی آینده مسیرهای نوآوری زیست فناوری براساس همگرایی آن با سایر فناوری ها بود.
اطلاعات و روش ها
در این پژوهش مروری سیستماتیک با ارزیابی آینده نگرانه مسیرهای نوآوری زیست فناوری، راهبردهای آینده این فناوری در سطح ملی تعیین شد. تمام کاربردهای بالقوه نشان دهنده مسیرهای نوآوری آینده این فناوری، در ترکیب و همگرایی با فناوری های نانو، اطلاعات و علوم و فناوری های شناختی مشخص شد. میزان شدت و ضعف اثرات و موانع در تمام بخش های فناوری زیستی در سه دوره زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت و نمودار اثرات- موانع فناوری های زیستی به صورت دوتایی ترکیبی و برای خود زیست فناوری، تعیین و در قالب راهبردهای چشم پوشی، سرمایه گذاری، بهره برداری و فرصت طلبی پیشنهاد شد.
یافته ها
در حوزه زیست فناوری- فناوری اطلاعات در میان مدت بیشترین تاثیر به ترتیب روی شاخص های بهبود کیفیت مطلوب زندگی انسانی، بهبود پیامدهای مثبت اجتماعی و افزایش رتبه نوآوری و در حوزه زیست فناوری- فناوری نانو و زیست فناوری- علوم شناختی روی شاخص های بهبود کیفیت مطلوب زندگی انسانی، افزایش قدرت امنیتی و دفاعی و بهبود پیامدهای مثبت اجتماعی بود.
نتیجه گیری
بیشترین تعداد کاربرد شامل بازه زمانی میان مدت است. راهبرد "بهره برداری" به ترتیب باید در حوزه های زیست فناوری- علوم شناختی و زیست فناوری- فناوری نانو استفاده شود. از راهبرد "سرمایه گذاری" باید بیشترین استفاده در حوزه های زیستی مشترک با فناوری اطلاعات صورت پذیرد. در حوزه های مشترک زیست فناوری با فناوری نانو و علوم شناختی نیز بیشترین استفاده از راهبرد "فرصت طلبی" است.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p1951615 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!