تحلیل استنادی نشریه دین و سلامت دانشگاه علوم پزشکی مازندران 96-1392

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سنجش استنادی مقالات یک نشریه، روشی برای محک زدن درجه اعتبار و اصالت مقالات علمی آن به شمار می رود. در این ارتباط، پژوهش حاضر به تحلیل استنادی مقالات نشریه دین و سلامت از سال 1392 تا 1396 پرداخته است تا اولین سنجش از تولیدات علمی نشریه مذکور را ارائه دهد.
مواد و روش ها
پژوهش مقطعی حاضر که از نوع پیمایشی می باشد، در ارتباط با نه شماره از نشریه دین و سلامت که از طریق سایت مجله و نیز دسترسی به نسخه های چاپی گردآوری شدند، انجام شد. در این مطالعه 76 مقاله و 2490 منبع اطلاعاتی بررسی گردیدند. همچنین، داده های جمع آوری شده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی شامل: فراوانی و درصد فراوانی با استفاده از نرم افزار SPSS 20 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان دادند که بیشترین منابع اطلاعاتی (2/30 درصد) مربوط به سال های 2012-2008 می باشند و استناد به قرآن پس از مقالات انگلیسی و مقالات و کتب فارسی جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است. باید خاطرنشان ساخت که بیشترین میزان مشارکت به گروه آموزشی روان شناسی (7/14 درصد)، معارف اسلامی (5/9 درصد) و علوم تربیتی (8/7 درصد) اختصاص داشت. شایان ذکر است که بیشتر مقالات منتشرشده از نوع پژوهشی (2/84 درصد) بودند. استنتاج: پژوهشی بودن و بالا بودن سهم مقالات از سایر دانشگاه ها و انتشار منظم از نقاط قوت نشریه دین و سلامت محسوب می شود؛ اما بالا بودن سهم نویسندگان غیر از رشته های معارف اسلامی و پزشکی، پایین بودن میزان سهم مقالات گزارش کوتاه و نیز پایین بودن نرخ استناد به مقالات چاپ شده در نشریه مواردی هستند که در انتشار مجله دین و سلامت باید به آن ها توجه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1951759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!