فرایند برجسته سازی زبان در شعر مقاومت گیلکیبر اساس نظریه ی «هنجارکاهی» جفری لیچ
از دید شفیعی کدکنی، برجسته سازی در قلمرو موسیقایی و زبانی تعریف می شود که می توان آن را به دو گروه موسیقایی و زبانی تقسیم کرد. جفری لیچ، زبان شناس انگلیسی، معتقد است که فرایند برجسته سازی یا به شیوه هنجارافزایی و اعمال قواعدی اضافی بر قواعد زبان هنجار یا به شیوه هنجارکاهی یا گریز از قواعد حاکم بر زبان هنجار و عدم مطابقت و هماهنگی صورت زبانی انجام می پذیرد. در این مقاله، تلاش شده هنجارکاهی در اشعار مقاومت و پایداری گیلکی، برمبنای نظریه لیچ بررسی شود. مسئله اصلی آن تبیین انواع هنجارکاهی در اشعار پایداری گیلکی است که با فیش برداری از پانصد واحد شعری، از سی شاعر مطرح گیلکی سرا، به روش اسنادی و توصیفی تحلیل شده است. نتیجه این بررسی نشان می دهد که در اشعار انتخاب شده، بیشترین هنجارکاهی ها به ترتیب مربوط به هنجارکاهی های آوایی، واژگانی و معنایی است و هنجارکاهی نوشتاری در جامعه آماری مورد مطالعه ما مطلقا وجود نداشت
شعرگیلکی ، برجسته سازی ، هنجارکاهی ، جفری لیچ
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.