تحلیل عنصر روایت در خاطره نوشته ی «دخترشینا» براساس نظریه «ژرار ژنت»

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
روایت شناسی علمی است که به ساختار روایت می پردازد. از دیدگاه روایت شناسی ساختارگرا، تحلیل و بررسی روشمند آثار ادبی باعث کشف روش های تولید معنا در این آثار خواهد شد. یکی از بزرگ ترین نظریه پردازان علم روایت شناسی ژرار ژنت فرانسوی است. او برای تحلیل متن روایی از سه عامل زمان دستوری، وجه یا حال وهوا و لحن بهره برده است. با وجود اینکه روایت پهنه ای گسترده دارد، پژوهشگران بیشتر به تحلیل آن در آثار داستانی می پردازند. این مقاله بر آن است تا با بررسی عنصر روایت در خاطره نوشته دختر شینا، از دیدگاه ژرار ژنت ، گامی در راه تحلیل روایت شناسی نوع ادبی خاطره بردارد. نتایج نشان می دهد با توجه به اقتضای نوع ادبی خاطره نوشته ، نوع روایت در این ژانر عموما کلاسیک و خطی است. در بخش هایی از این اثر که همسر راوی حضور دارد، از عنصر «صحنه نمایشی» استفاده شده و این مسئله منجر به جذابیت و استناد بیشتر اثر شده است. از میان انواع بسامد، «بسامد مفرد» جایگاه نخست را در این روایت دارد. حضور کم رنگ راوی و ارائه جزئیات، فاصله دو سطح داستان و روایتگری را کاسته است؛ درنتیجه روایت واقع گرایانه تر شده است. این اثر از دیدگاه اول شخص مفرد روایت شده است. انتخاب این زاویه دید با نوع ادبی خاطره هماهنگی دارد و آن را باورپذیرتر کرده است. درضمن، نویسنده اثر محدودیت های این نوع راوی را نیز رعایت کرده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1953137 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!