بررسی نشانگرهای گذر از وضعیت اپی تلیالی به مزانشیمی در سلول های سرطانی پستان در پاسخ به فاکتور 1 مشتق از سلول استرومایی

پیام:
چکیده:
هدف
متاستاز عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان محسوب می شود اما مکانسیم های آن به میزان زیادی ناشناخته باقی مانده است. کموکاین SDF1 ( stromal cell-derived factor 1) و فرایند گذر از حالت اپی تلیالی به مزانشیمی (Epithelial mesenchymal transition, EMT) هر دو به عنوان عوامل مهم در پیشرفت متاستاز معرفی شده اند، لیکن ارتباط بین این دو عامل به خوبی شناخته نشده است. به علت اهمیت شناخت عوامل درگیر در متاستاز به منظور ارائه رویکردهای جدید درمانی، در این مطالعه تاثیر SDF1 بر روی بیان فاکتورهای رونویسی درگیر درEMT در سلول های سرطانی پستان، مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
سلول های MDA-MB-361 با SDF1 به غلظت ng/ml 100 در بازه های زمانی 24، 48، 72 و 96 ساعت تیمار شدند. سپس بیان نشانگرهای EMT به روش Real time PCR و وسترن بلات مورد مطالعه قرار گرفتند.
یافته ها
به دنبال تیمار با SDF1 بیان ژن های Snail و Zeb1 افزایش یافتند (05/0P<). هم چنین نتایج وسترن بلات افزایش بیان نشانگرهای Zeb1 و Vimentin و کاهش بیان E-cadherin و Claudin1 را در سلول های سرطانی پستان نشان دادند (05/0P<، 01/0P<).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که SDF1 سبب تغییر در بعضی از فاکتورهای کنترل کننده EMT در سلول های سرطانی پستان می شود و این ممکن است یکی از مکانیسم های تاثیر SDF1 بر روند متاستاز در سلول های سرطانی پستان باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
306 تا 311
لینک کوتاه:
magiran.com/p1953224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!