نقش امیدواری در پیش بینی بهزیستی روان شناختی سربازان با میانجی گری خودکنترلی

پیام:
چکیده:
مقدمه
امیدواری افراد را با وجود موانع به اهداف دشوارشان متعهد می سازد و بسیاری از روان شناسان امیدواری را عامل مهمی در بهزیستی روان شناختی افراد به شمار می آورند و از طرفی خودکنترلی نیز در بهزیستی روان شناختی افراد تاثیرگذاراست.
هدف
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش امیدواری در پیش بینی بهزیستی روان شناختی سربازان با میانجیگری خودکنترلی بود.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود و جامعه آماری شامل تمام سربازان پادگان تیپ 277 شهرستان قوچان در سال 96-1395 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، تعداد 200 سرباز با برخورداری از معیارهای ورود به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه‎های امیدواری میلر، خودکنترلی تانجی و بهزیستی روان‎شناختی ریف بود. برای آنالیز داده ها از آمار توصیفی (جدول فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون) با به کارگیری نرم افزار SPSS نسخه 20 در سطح (0/01 P<) استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین امیدواری و خودکنترلی با بهزیستی روان‎شناختی رابطه‎ی مثبت و معنادار وجود دارد (0/001 P<). نتایج حاصل از محاسبه رگرسیون پیش بینی کنندگی امیدواری بر بهزیستی روان شناختی، بیانگر وجود رابطه آماری معنی دار بود (0/13=β، 0/02= R2، 65/05=F و 0/01=P) و همچنین نتایج حاصل از محاسبه رگرسیون پیش بینی کنندگی خودکنترلی بر بهزیستی روان شناختی، بیانگر وجود رابطه آماری معنی دار بود (0/56=β، 0/22= R2، 65/05=F و 0/001=P).
بحث و نتیجه گیری
بر اساس یافته های پژوهش می‎توان نتیجه گرفت، خودکنترلی و امیدواری دو پیش بین در بهزیستی روان شناختی سربازان بودند و همچنین می توان بیان کرد که خودکنترلی متغیر قوی تری نسبت به امیدواری در پیش بینی بهزیستی روان شناختی است، لذا، توصیه می‎گردد با برگزاری کلاس‎های آموزشی جهت ارتقاء میزان امیدواری و خودکنترلی سربازان، زمینه افزایش بهزیستی روان‎شناختی در آن‎ها فراهم گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954532 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!