بررسی اثرات ال کارنیتین همراه با یک دوره تمرین استقامتی پس از مصرف بولدنون بر تغییر بافت بیضه در موش صحرایی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
پژوهشگران در سال های پسین در پی یافتن داروهای موثر برای حل کاستی ناباروری بوده اند. بنابراین در این پژوهش به مطالعه اثر ال کارنیتین همراه با یک دوره تمرین ورزشی استقامتی بر کاهش تغییر حاصل از مصرف بولدنون در بافت بیضه موش های صحرایی نر پرداخته شد.
هدف
تعیین اثرات ال کارنیتین همراه با یک دوره تمرین استقامتی پس از مصرف بولدنون بر تغییر بافت بیضه در موش صحرایی نر.
مواد و روش ها
از 42 سر موش صحرایی نر استفاده شد که به صورت تصادفی به 3 گروه کنترل (7=n)، شم (7=n)، بولدنون (28=n) تقسیم شدند. سپس، موش های صحرایی گروه بولدنون پس از پایان 8 هفته، به طور تصادفی به 4 گروه تقسیم شدند. گروه اول پس از پایان 8 هفته نمونه برداری شدند. 3 گروه دیگر دربرگیرنده: گروه بدون درمان، گروه نمونه برداری سریع، گروه دریافت کننده ال کارنیتین با دوز 400 میلی گرم بر کیلوگرم به مدت 5 هفته و گروه دریافت کننده ال کارنیتین با دوز 400 میلی گرم بر کیلوگرم همراه با تمرین ورزشی استقامتی بود. پس از اتمام آزمایش برش های هیستولوژی هر بافت از دید تغییر به کمک میکروسکوپ نوری ارزیابی شدند.
نتایج
در گروه کنترل هیچ تغییری دیده نشد. در گروه بولدنون با دوز 5 میلی گرم بر کیلوگرم تغییر متوسط در لوله های سمی نیفر و در سلول های روند اسپرماتوژنی و سرتولی و لیدیگ تغییر شدید دیده شد. در گروه بدون درمان، تغییر متوسط در لوله های سمی نیفر و سلول های روند اسپرماتوژنی و تغییر خفیف در سلول های سرتولی و لیدیگ دیده شد. در گروه ال کارنیتین تنها تغییر خفیف در سلول های روند اسپرماتوژنی بروز کرد که این مساله در گروه ال کارنیتین و تمرین استقامتی هم درست بود.
نتیجه گیری
ال کارنیتین به همراه یک دوره تمرین ورزشی استقامتی اثر ترمیمی مناسب بر تغییر حاصل از مصرف بولدنون در بافت بیضه موش های صحرایی نر دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954865 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!