تحلیل موانع انتشار دانش در مدیران بیمارستان ها: یک مطالعه کیفی در بیمارستان های آموزشی شهر شیراز و کرمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
مدیران بیمارستانی به طور روزمزه تصمیم های پیچیده و مهمی برای سلامت جامعه می گیرند. کیفیت این تصمیمات به میزان اطلاعات،تجربیات ودانش مدیران بستگی دارد.این پژوهش با هدف شناسایی موانع انتشار دانش در مدیران بیمارستان های جنوب شرق کشور انجام گرفت.
روش بررسی
این یک مطالعه کیفی است که با استفاده از روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعه پژوهش را کلیه مدیران بیمارستان های آموزشی منتخب استان های فارس و کرمان تشکیل داد . نمونه پژوهش با روش نمونه گیری غیراحتمالی و از میان مدیرانی که به نوعی در انتشار دانش نقش داشتند انتخاب شد، .تعداد کل جامعه آماری 40 نفر از مدیران بیمارستان ها بودند که با 26 نفر از این مدیران مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت. نمونه گیری تا جایی انجام شد که داده های حاصل از 26 مصاحبه به سطح اشباع رسید، سپس نتایج با استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی تحلیل گردید.
یافته ها
نتایج این پژوهش نشان داد که موانع اصلی انتشار دانش در بین مدیران بیمارستانی در هفت بخش اصلی که هر کدام دارای طبقات فرعی هستند شامل: موانع فرهنگی در 9 طبقه فرعی، تسهیلات مالی در2 طبقه فرعی ، توسعه و ارتقای آموزش در13 طبقه فرعی، سیاست ها، قوانین و مقررات در 9 طبقه فرعی، ارتباطات در 8 طبقه فرعی، منابع انسانی در 9 طبقه فرعی و سیاست های مدیریتی در 10 طبقه فرعی بود.
نتیجه گیری
انتشار دانش در بین مدیران با هدف افزایش سطح دانش و توانمندی آنها در تصمیم گیری بهتر امری ضروری است. با اهمیت به آموزش صحیح، فرهنگ سازی مطالعه و انتقال تجربه و دانش در بیمارستان ها و دانشگاه ها، فرهنگ آموزش وکار مشارکتی نهادینه می گردد. بازبینی برخی از قوانین وسیاست ها در جهت حمایت از مدیران و ثبات شغلی و سیاست های آموزشی آنها را مد نظر داشته باشند و کیفیت آموزش در دانشگاه ها را افزایش دهند. مدیران از روش های مناسب و مهارت های ارتباطی بهره گیری نمایند و تعاملات فردی و سازمانی با یکدیگر داشته باشند. شایسته سالاری وتوجه به توانمندی مدیران، اطلاع رسانی مناسب و حرکت مدیران به سمت فرایند های مشارکتی و تیمی می تواند موانع انتشار دانش را مرتفع کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954990 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!