مقایسه سمیت نانوذرات نقره شیمی و زیست تولیدی «در محیط زنده» در مدل جانوری ماهی گورخری (مرحله جنین و بالغ)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف
سمیت سنجی زیستی نانوذرات نقره در زیست بوم آبی و یافتن غلظت های کشنده این ماده دارای اهمیت است. هدف این پژوهش، مقایسه سمیت نانوذرات نقره شیمی و زیست تولیدی "در محیط زنده" در مدل جانوری ماهی گورخری (مرحله جنین و بالغ) بود.
مواد و روش ها
مطالعه تجربی حاضر روی 30 قطعه تخم لقاح یافته و 30 قطعه ماهی گورخری بالغ اجرا و اثرات سمیت نانوذرات نقره شیمیایی و زیست تولیدی توسط عصاره آبی جلبک دریایی قهوه ای (Sargassum boveanum) در مراحل تکاملی جنین و بالغ با یک گروه شاهد و در غلظت های متوالی افزایشی بررسی شد. نرخ تلفات در زمان های 24، 48، 72 و 96 ساعت بعد از مجاورت، ثبت شد. داده ها با نرم افزارهای EPA Probit Analysis 1.5 و SPSS 19 توسط آنالیز واریانس یک طرفه و پس آزمون چنددامنه دانکن تحلیل شدند.
یافته ها
سمیت دو نوع نانوذره نقره در دو مرحله تکاملی با افزایش غلظت و زمان روند افزایشی داشت (05/0p<). پس از 96 ساعت، غلظت ایجادکننده LC50 در ماهی بالغ نسبت به نانوذرات نقره شیمیایی 0/788 و برای نانوذرات زیست تولیدشده 0/409میلی گرم بر لیتر بود. LC50 در مرحله تکاملی جنینی در مواجهه با نانوذرات شیمیایی 0/250 و برای زیست تولیدی 0/375میلی گرم بر لیتر بود. درصد تلفات در بالاترین غلظت (3میلی گرم در لیتر) از نانوذرات نقره در زمان های 72 و 96 ساعت در همه گروه ها به نرخ 100% تلفات رسید.
نتیجه گیری
هر دو مرحله تکاملی این ماهی نسبت به سمیت هر دو نوع نانوذرات نقره حساس بوده، لکن این حساسیت در مراحل جنینی بالاتر است و نانوذرات نقره زیست تولیدی در قیاس با همتای شیمیایی آن، اندکی سمی تر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
465 تا 472
لینک کوتاه:
magiran.com/p1955192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!