فرصت ها و چالش های پیش روی سازمان های بهداشتی در استفاده از شبکه های اجتماعی: مروری نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
رشد چشمگیر فن آوری های وب 2 و شبکه های اجتماعی، پتانسیل بسیار زیادی را جهت اشاعه برنامه های تغییر رفتار سلامت و مراقبت های بهداشتی ارایه نموده است. سازمان ها و مراکز خدمات بهداشتی نیز به عنوان عامل اصلی این برنامه ها، نقش مهمی در استفاده از این ابزارها دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی متون منتشر شده برای شناسایی فرصت ها و چالش های پیش رو در استفاده از شبکه های اجتماعی در سازمان های بهداشتی بود.
روش بررسی
این مطالعه به صورت مروری نظام مند، به بررسی مقالات چاپ شده بین ژانویه سال 2008 تا جولای سال 2018 با استفاده از کلید واژه های مرتبط در پایگاه های داده ای Emerald، ScienceDirect، Springer، Wiley، Magiran، SID، Irandoc و PubMed پرداخت.
یافته ها
15 فرصت و 6 چالش برای سازمان های بهداشتی شناسایی گردید. فرصت های پیش روی سازمان ها شامل «ایجاد حمایت اطلاعاتی، ایجاد حمایت اجتماعی، جستجو برای حمایت ابزاری، کاهش هزینه های سازمان، ایجاد رضایت در بیماران، پایش مخاطبان به صورت بی درنگ، دسترسی به فضایی جدید برای ارتباط با مخاطبان، آموزش مخاطبان، برندسازی، مدیریت دانش، افزایش دسترسی به مخاطبان خاص، تشویق در تغییر رفتار، ارتباط مستقیم با مخاطبان، ارتباط فوری با مخاطبان و شناسایی فرصت های بهبود کیفیت در سازمان» و چالش های پیش رو شامل «اکتفا به رابطه یک طرفه، کمبود تخصص در حوزه فن آوری اطلاعات و نحوه تعامل با مخاطبان، حراست از حریم خصوصی مخاطبان، محدودیت در استنباط نقطه نظر عامه مردم، کامنت های منفی بیماران و در نهایت، دنبال شدن بیشتر توسط سازمان ها دیگر تا افراد» بود.
نتیجه گیری
توجه به شناسایی فرصت ها و چالش های مطرح شده، امکان برنامه ریزی و بهره برداری مطلوب تر از این شبکه ها توسط سیاستگذاران و مدیران سازمان های بهداشتی را فراهم می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
300 تا 307
لینک کوتاه:
magiran.com/p1956041 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!