بررسی اولویت بندی ارزش های میراث معماری و شهرسازی مجموعه میدان نقش جهان اصفهان

پیام:
چکیده:
میراث فرهنگی هر کشوری نشان دهنده فرهنگ، تاریخ و پیشینه ی یک ملت است که دارای ارزش های مختلفی از جمله ارزش های اجتماعی، اقتصادی، تاریخی می باشد. اما ارزیابی میراث از دید ارزش های نهفته در آن صورت نمی گیرد، بنابراین در برنامه ریزی برای حفاظت و نگهداری و یا بهره برداری از این میراث ممکن است گاه ارزش هایی نادیده انگاشته شوند. از طرفی محدودیت در بودجه، زمان و نیروی انسانی باعث الزام یک برنامه ی اولویت بندی اقدام است. در این راستا ارائه ی یک اولویت بندی تخصصی از ارزش های نهفته در میراث از دید متخصصین حوزه مرمت، معماری و شهرسازی جهت تجزیه و تحلیل ارزش های میراث معماری و شهرسازی ضروری می نماید. از این رو هدف پژوهش حاضر ارزیابی ارزش های مستتر در میدان نقش جهان اصفهان به عنوان یک میراث ارزشمند و دارای اهمیت تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جهت اولویت بندی اقدام جهت حفاظت و برنامه ریزی برای عناصر آن می باشد. در این راستا، پژوهش حاضر به شیوه ای توصیفی- تحلیلی و پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه و با روش ANP، به شناخت و اولویت بندی ارزش های میراث معماری و شهرسازی در میدان نقش جهان با تاکید بر نظر متخصصین پرداخته است. نتایج حاصل از بررسی نشان داد فضای شهری میدان نقش جهان در اولویت اول، عمارت عالی قاپو در اولویت دوم، مسجد شیخ لطف الله در اولویت سوم و مسجد امام در اولویت چهارم و بازار قیصریه در اولویت پنجم به لحاظ ارزشی قرار دارند. اولویت ارزش های هر یک از مکان های میراثی، نشان از اولویت مداخله در خصوص سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرای طرح ها می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1956114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!