بررسی تفاوت ادراک از کیفیت محیط یادگیری از دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته رشته اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 96-1395

پیام:
چکیده:
مقدمه
شواهد بسیاری اهمیت محیط یادگیری را بر یادگیری موثر دانشجویان نشان داده اند. محیط یادگیری این موضوع را که دانشجویان چرا ؟ چگونه ؟ و چه چیزی را یاد می گیرند را به آنان القاء می کند . دانشگاه ها باید درباره ی نیازهای روانی ، اجتماعی و عاطفی دانشجویان دغدغه لازم را داشته و شرایط مناسبی را برای ایجاد یک محیط یادگیری مولد به وجود آورند، مطالعه ی محیط یادگیری در تحقق این امر کمک کننده است. گفته شده که محیط یادگیری یک جنبه پراهمیت برای دانش آموختگان علوم پزشکی در نظر گرفته می شود . باتوجه به این موضوع این مطالعه با هدف بررسی تفاوت ادراک از کیفیت محیط یادگیری از دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته رشته اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 96-1395 انجام گرفت.
مواد و روش ها
روش مطالعه توصیفی است که در سال 95-96 صورت گرفته است وتعداد 143 (50 نفر مرد و 93 نفر زن) دانشجوی کارشناسی اتاق عمل به پرسشنامه سنجش کیفیت محیط یادگیری DREEM ( Dundee Ready Education Environment Measure) پاسخ دادند. این پرسشنامه دارای 50 گویه که دامنه نمره آن بین (0-200) به است. هرچه نمره حاصله بیشتر باشد نشان دهنده محیط یادگیری بهتر و هرچه قدر کمتر باشد نشان دهنده وضعیت محیط یادگیری نامطلوب تر است.
یافته ها
میانگین نمره کل کیفیت محیط یادگیری دانشجویان کارشناسی رشته اتاق عمل برابر با 22.6±106 بود. نمره دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته (20.17±115.68 ) نمره بالاتری از کیفیت محیط یادگیری نسبت به دانشجویان کارشناسی پیوسته (20.55 ±102.25 ) بود، که ارتباط بین آنها نیز معنا دار بود (P=.01).
بحث و نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که دانشجویان کارشناسی ناپیوسته از دانشجویان کارشناسی پیوسته محیط یادگیری را مثبت تر ارزیابی نموند و همچنین با توجه به ابعاد پرسشنامه فضا برای بهبود کلیه ابعاد محیط یادگیری وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1956526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!