تاثیر طرح تحول سلامت بر تعرفه خدمات جراحی و بیهوشی: یک مطالعه طولی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
در نظام پرداخت گلوبال از روش پرداخت موردی استفاده می شود. از آنجایی که در مرحله سوم طرح تحول سلامت به واقعی کردن تعرفه ها و افزایش آن تاکید شده است، هدف این پژوهش بررسی تاثیر طرح تحول سلامت بر تعرفه گلوبال خدمات سلامت است.
روش بررسی
مطالعه حاضر، مطالعه ای توصیفی و طولی بوده که به منظور بررسی مقایسه ای تعرفه اعمال جراحی شایع (گلوبال) ایران از سال 1390 تا 1396 انجام شده است. همچنین داده های کتاب تعرفه گذاری کالیفرنیا (نسخه سال 1392) و کتاب ارزش های نسبی خدمات و مراقبت سلامت ایران (نسخه1395) با هم مقابسه گردید. در این مطالعه از جداول هزینه های اعمال جراحی گلوبال که هر سال توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به واحد های زیربط ابلاغ می گردد، به عنوان منبع داده ای استفاده گردید. دسته بندی اولیه داده ها و محاسبه میانگین وزنی و درصد تغییرات با استفاده از نرم افزار excel صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمون تی تست زوجی استفاده شد.
یافته ها
بعد از اجرای طرح تحول میانگین واحد جراحی 124 درصد در سال اول ( از میانگین 9/12 کا در سال 1392 به 9/28 کا در سال 1393 رشد) و 6/8 درصد در سال دوم ( از میانگین 9/28 کا در سال 1393 به 4/31 کا رشد در سال 1394) رشد داشته است، در حالی که میانگین واحد بیهوشی در سال اول بعد از طرح تحول 8/19 درصد رشد داشته است و در سال دوم 9/2 درصد کاهش یافته است. همچنین، روند افزایش میانگین تعرفه بر اساس درجه بیمارستان نیز در طی شش سال افزایش پیدا کرده است و در سال نود و دو که طرح تحول اجرا شده است دارای یک جهش تقریبا 80 درصدی می باشد. در بقیه سالها رشد تعرفه براساس درجه بیمارستانها میانگین 20 درصد بوده است. همچنین کتاب کالیفرنیا 9/64985 کا برای هر 13 گروه تخصصی در نظر گرفته بود. در حالی که کتاب جدید برای تمامی 13 گروه 6/125133 کا در نظر گرفته است (6/92 درصد رشد). کتاب کالیفرنیا و کتاب ارزش نسبی جدید به ترتیب 25976 کا و 22307 کا بیهوشی در تمامی 13 گروه تخصصی در نظر گرفته بودند. به عبارتی 1/14 درصد کای بیهوشی کاهش داشته است.
بحث و نتیجه گیری
استفاده از روش های دقیق تعیین تعرفه و برآورد قیمت مبتنی با واقعیت های جامعه و استفاده از روش های پرداخت موردی و مبتبی بر پرداخت های آینده نگر می تواند نقش بسزایی در کنترل هزینه های سلامت داشته باشد. کلیدواژه: تعرفه خدمات سلامت - اعمال جراحی شایع - اعمال جراحی گلوبال - طرح تحول سلامت
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1956546 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!