تعیین حساسیت رسوبات دریاچه مهارلو به فرسایش بادی و جهت حرکت گرد و غبار حاصل از آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
فرسایش بادی از مهم ترین فرآیندهای طبیعی در مناطق خشک و نیمه خشک است. در سال های اخیر با خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها، تولید گرد و غبار از سطح آن ها در حال افزایش است. دریاچه مهارلو یکی از دریاچه های شور ایران است که در سال های گذشته سطح آن در حال خشک شدن بوده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی حساسیت رسوبات دریاچه مهارلو به فرسایش بادی و تعیین جهت حرکت گرد و غبار حاصل از رسوبات دریاچه است. در این پژوهش، بافت رسوبات نمونه برداری شده تعیین و با ترسیم گلباد و گل طوفان جهت حرکت بادهای غالب و فرساینده مشخص و مقدار غلظت گرد و غبار منطقه طی یک دوره بررسی شد. نتایج دانه بندی و هیدرومتری رسوبات نشان داد که بیش از 60 درصد رسوبات تشکیل دهنده دریاچه مهارلو از ذرات سیلت است. همچنین نتایج حاصل از گلباد و گل طوفان ترسیم شده از منطقه نشان دهنده این است که جهت حرکت بادهای غالب و نائب غالب، غربی و شمال غربی و باد فرساینده نیز غربی است. بنابراین، با توجه به نتایج حاصل از تعیین غلظت گرد و غبار حاصل از دو نمونه بردار TSP و PM 2.5 از اطراف دریاچه، می توان گفت که مقدار گرد و غبار جمع آوری شده ناشی از رسوبات دریاچه بالاتر از حد معمول بوده است. با توجه به جهت باد غالب منطقه، گرد و غبار ایجادشده، روستاهای اطراف دریاچه و شهرستان سروستان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین با توجه به درصد فراوانی ذرات تشکیل دهنده رسوبات دریاچه مهارلو و حساسیت زیاد آن ها به فرسایش بادی، این معضل در آینده نزدیک متوجه دیگر شهرستان های استان فارس و حتی استان های اطراف نیز خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1957064 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!