بررسی وضعیت ارگونومیک ناخن کاران شهر سبزوار به روش ارزیابی نوین وضعیت بدنی (NERPA)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
کاشت ناخن جزء مشاغلی است که به تازگی وارد ایران شده و به سرعت در حال گسترش است. کار در سالن های کاشت ناخن با توجه به ابزار مورد استفاده و وضعیت های بدنی نامناسب، تکنسین های ناخن را با عوامل زیان آور ارگونومیکی در محیط کار روبرو می سازد. این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت ارگونومیک ناخن کاران شاغل در سطح شهر سبزوار انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی- تحلیلی در بین 80 ناخن کار صورت پذیرفت. جهت تعیین شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی از پرسشنامه نوردیک و به منظور ارزیابی وضعیت بدن در حین کار از روش Novel Ergonomic Pos tural Assessment (NERPA) استفاده گردید. همچنین روشنایی موضعی سطح کار، به منظور بررسی ارتباط آن با بروز اختلالات اسکلتی عضلانی، اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS 17 انجام شد.
یافته ها
میزان شیوع درد به ترتیب در نواحی گردن (63/8٪)، فوقانی پشت (51/3٪)، کمر (42/5٪)، شانه (41/3٪) و مچ دست (37/6٪) بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است. ارزیابی وضعیت بدنی ناخن کاران به روش NERPA نیز نشان داد در تمام موارد (100٪) نمره نهایی در بالاترین مقدار (نمره 7 و نیاز به تغییرات فوری) بدست آمد.
نتیجه گیری
نا شناخته بودن این شغل و در نتیجه فقدان نظارت کافی از سوی بازرسین بهداشت حرفه ای منجر به شیوع بالای اختلالات اسکلتی عصلانی در ناخن کاران شده است. لذا شایسته است جهت کاهش عوارض مذکور توجه بیشتری از سوی سازمان های بهداشتی جهت وضع قوانین و استاندارد های مربوطه صورت پذیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1957528 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!