بررسی کیفیت مخزنی سازند کربناته شکاف‎دار سروک با استفاده از داده های پتروفیزیکی و ژئوفیزیکی در یکی از میادین نفتی خلیج فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش به منظور بررسی کیفیت مخزنی سازند سروک در یکی از میادین نفتی خلیج‏فارس از تکنیک لاگ‎های تصویری در کنار مطالعه لاگ‎های معمولی و داده های ژئوفیزیکی استفاده شده است. تحلیل لاگ‎های تصویری برروی چهار چاه انتخابی (C ،B ،A و D) از میدان نفتی مورد مطالعه نشان می‏دهد که شیب ساختاری مخزن سازند سروک براساس 129 قرائت 11 درجه به‎سمت N69W بوده و دارای امتداد غالب N27E و S27W است. دو نوع شکستگی اصلی در مخزن مورد مطالعه شناسایی شده است. دسته‏‏ اول که در چاه های B ،A و C قابل مشاهده هستند با 489 قرائت میانگین شیب 81 درجه به‎سمت N38E و داری امتداد غالب N52Wا/S52E هستند. دسته دوم مربوط به چاه D با 110 قرائت میانگین شیب 64 درجه به‎سمت N58W و داری امتداد غالب N32E/اS32W هستند. مطالعات ژئوفیزیکی منطقه نشان می‎دهد که میدان نفتی مورد مطالعه دارای دو گسل اصلی با روند شمالی- جنوبی و 11 گسل محلی با روندهای شمال غرب و جنوب شرق است. تطابق امتداد شکستگی های مشخص شده در لاگ‎های تصویری با امتداد گسل های میدان حاکی از این است که امتداد این شکستگی ها با گسل های محلی همخوانی بیشتری دارند. مدل‎های حاصل از داده های تخلخل، تراوایی و چگالی شکستگی ها و مطالعه بازشدگی دهانه شکستگی های مخزن سروک نشان‎دهنده این است که تاثیر گسل های محلی در شکستگی های میدان مهم بوده و باعث افزایش کیفیت مخزنی در اطراف چاه های C ،B و D شده است. براساس داده‎های حاصل از لاگ‎های تصویری جهت حداکثر تنش افقی برجا در مخزن نفتی مورد مطالعه به‎سمت N32W و حداقل تنش افقی برجا S55W تخمین زده می‎شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1958115 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!