اثرات تجویز فورمونونتین حاصل از شبدر قرمز در دوره نوزادی بر برخی شاخص های دو شکلی جنسی موش های کوچک آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
فورمونونتین، یک فیتواستروژن موجود در گیاهانی مثل شبدر قرمز است که ساختمان شیمیایی مشابه استرادیول دارد. هدف این مطالعه بررسی مواجهه فورمونونتین حاصل از شبدر قرمز در دوره نوزادی بر شاخص های دوشکلی جنسی موش بود.
مواد و روش ها
در این تحقیق تجربی، نوزادان نر و ماده موش های کوچک آزمایشگاهی به طور تصادفی (8=n) به گروه های کنترل، شاهد و فورمونونتین با دوزهای 5، 50 و 500 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت زیرجلدی در روزهای 1 تا 5 پس از تولد تقسیم شدند. پس از بررسی سن آغاز بلوغ، شاخص های چرخه ی استروس، فاصله آنوژنیتال، رفتار جنسی، ترجیح ساخارین و هورمون های جنسی بررسی شدند. داده ها توسط نرم افزار SPSS و آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معناداری 0/05p< تحلیل شدند.
یافته ها
در موش های ماده گروه 500 فورمونونتین (0/01p<) بلوغ زودرس و در موش های نر گروه های 50 (0/05p<) و 500 فورمونونتین (0/01p<) بلوغ با تاخیر اتفاق افتاد. میانگین مدت چرخه ی استروس در گروه 500 (0/05p<) افزایش یافت. فاکتور لوردوز موش های ماده و تعداد مونت موش های نر کاهش یافته (0/001p<) و مدت زمان سپری شده تا انجام اولین مونت موش های نر گروه 500 فورمونونتین (0/001p<) افزایش یافت. درصد ترجیح ساخارین موش های ماده گروه های 50 (0/05p<) و 500 فورمونونتین (0/01p<) کاهش یافت. به علاوه افزایش غلظت استرادیول گروه های 50 (0/01p<) و 500 (0/001p<) و کاهش غلظت تستوسترون در گروه 500 فورمونونتین (0/01p<) در مقایسه با گروه کنترل مشاهده گردید.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تجویز فورمونونتین در دوره نوزادی موش ها می تواند منجر به ایجاد شاخص ها و رفتارهای دوشکلی جنسی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
344 تا 355
لینک کوتاه:
magiran.com/p1958177 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!