رابطه اخلاق کاری با عملکرد شغلی کارکنان اداری درمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و مراکز تابعه در سال 1396

پیام:
چکیده:
هدف تاثیرگذارترین سرمایه هر سازمان، منابع انسانی آن سازمان است. ارتقای منابع مالی و منابع فیزیکی از گسترش منابع انسانی حاصل می شود. بررسی و شناخت عوامل موثر بر عملکرد شغلی یکی از برنامه های مهم مدیریت در بخش کلان محسوب می شود تا از این راه عوامل مرتبط با آن مانند جذب، آموزش، پرورش و حفظ کارکنان به شکل بهتری، از سوی مدیریت منابع انسانی، برنامه ریزی و اجرا شود. رعایت ارزش های اخلاقی مانند تعهد به کار، صداقت و درستی در کار، موجب افزایش عملکرد شغلی و موفقیت سازمان می شود. این پژوهش با هدف تبیین رابطه اخلاق کاری با عملکرد شغلی کارکنان اداری درمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی و مراکز تابعه در سال 1396انجام شد. روش بررسی این پژوهش به روش مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش همه کارکنان اداری درمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی و مراکز تابعه (بیمارستان روان پزشکی رازی، بیمارستان توان بخشی رفیده و مرکز توان بخشی نظام مافی) در سال 1396 و تعدادشان 1502 نفر بود و از میان آن ها نمونه آماری، شامل 250 نفر از کارکنان به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش متشکل بود از پرسش نامه روا و پایا شده 15 سوالی عملکرد شغلی پاترسون، پرسش نامه 50 سوالی اخلاق کاری گریگوری سی پتی که چهار بعد (دلبستگی و علاقه، جدیت و پشتکار، روابط سالم و روح جمعی و مشارکت ) داشت و پرسش نامه اطلاعات جمعیت شناختی. برای تجزیه و تحلیل داده ها، در بخش آمار توصیفی از شاخص هایی چون جداول آماری و توزیع و درصد و در بخش آمار استنباطی با توجه به غیرعادی بودن توزیع داده ها از آزمون های ناپارامتری ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون یومن ویتنی استفاده شد. یافته ها نتایج نشان داد بین اخلاق کاری و ابعاد آن با عملکرد شغلی کارکنان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. (P<0/001, R2 =0/366). با توجه به اینکه مقدار ضریب همبستگی بعد دلبستگی و علاقه اخلاق کار با عملکرد شغلی 0/563، مقدار ضریب همبستگی بعد پشتکار اخلاق کار با عملکرد شغلی 0/569، مقدار ضریب همبستگی بعد روابط سالم اخلاق کار با عملکرد شغلی 0/512 و مقدار ضریب همبستگی بعد روح جمعی اخلاق کار با عملکرد شغلی 0/570 بود، بین همه ابعاد اخلاق کاری و عملکرد شغلی رابطه معناداری وجود دارد (P<0/001). نتیجه گیری با توجه به رابطه مستقیم اخلاق کاری و عملکرد شغلی می توان گفت که ارتقای اخلاق کاری کارکنان با افزایش عملکرد کارکنان همراه است، بدین منظور برای ارتقای وضعیت اخلاق کاری و عملکرد شغلی کارکنان، پیشنهاد می شود، توجه بیشتری به اخلاق کاری در ابعاد مختلف برنامه های معرفتی و یادگیری سازمانی، برای افزایش عملکرد و مشارکت فعالانه کارکنان در امور سازمانی و عمل به مسئولیت های فردی شود و مدیران دانشگاه و مراکز تابعه برای افزایش سطح عملکرد شغلی کارکنان خود به ابعاد مختلف اخلاقی کارکنان اداری درمانی توجه جدی کنند و برای ارتقای سطح اخلاقی کارکنان از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی، تشکیل تیم های حل مسئله و نظام تشویق کارکنان خود بکوشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1958640 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!