رابطه سبک دلبستگی و پریشانی روان شناختی باتوجه به نقش واسطه ای ذهن آگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
پژوهش های مختلف رابطه بین پریشانی روان شناختی و متغیرهای متفاوتی را مورد مطالعه قرار داده اند. هدف پژوهش حاضر پیش بینی تغییرات پریشانی روان شناختی منطبق بر سبک دلبستگی با عنایت به نقش واسطه ای ذهن آگاهی است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر پیرو طرحی از مطالعات همبستگی می باشد. نمونه تحقیق، 250 نفر از دانشجویان کارشناسی و دکتری حرفه ای دانشگاه شاهد را در بر داشت که در نیم سال نخست سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند. جهت سنجش متغیرهای پژوهش، از مقیاس اضطراب، افسردگی و استرس (DASS-21)، پرسشنامه تجارب مربوط به روابط نزدیک (ECR-R) و پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی (FFMQ) استفاده شد.
نتایج
یافته ها بیان گر وجود رابطه مثبت و معنادار بین اضطراب دلبستگی و مولفه های پریشانی روان شناختی (اضطراب، افسردگی و استرس) و همچنین رابطه منفی و معنادار بین اضطراب دلبستگی و ذهن آگاهی بود. بین ذهن آگاهی و مولفه های پریشانی روان شناختی و نیز بین اجتناب دلبستگی و ذهن آگاهی رابطه منفی و معنادار به دست آمد. یافته های برآمده از معادلات ساختاری نقش واسطه ای متغیر ذهن آگاهی را در رابطه بین اضطراب دلبستگی و مولفه های پریشانی روان شناختی تایید نمود. تاثیر اجتناب دلبستگی بر مولفه های پریشانی روان شناختی تنها در حضور ذهن آگاهی به عنوان متغیر واسطه ای، و نه به صورت مستقیم، تایید گردید.
نتیجه گیری
در مجموع می توان گفت در تاثیر اضطراب دلبستگی و اجتناب دلبستگی بر مولفه های پریشانی روان شناختی، ذهن آگاهی نقش واسطه دارد. به نظر می رسد این یافته ها در حوزه های مختلفی چون روابط بین فردی، تربیتی، خانوادگی و درمانی کاربرد داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1958746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!