مقایسه آزمایشگاهی کارایی روش های چرخشی Flex Master، Protaper، Profile و دستی NiTi K - File در آماده سازی کانال ریشه

چکیده:
بیان مساله: پاکسازی و شکل دهی کانال یکی از گامهای مهم در درمان ریشه دندان می باشد. در این مورد هر روزه وسایل جدیدی توسط شرکتهای مختلف طراحی و وارد بازار می شوند.
هدف
مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان کارایی روش های چرخشی Profile، Protaper، Flex Master و دستی NiTi K-File در آماده سازی کانال ریشه انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی 80 ریشه مزیال دندانهای مولر فک پایین انسان که تازه بیرون آورده شده بودند، انتخاب شدند. در هر ریشه یکی از کانال ها به عنوان شاهد و کانال دیگر به عنوان مورد در نظر گرفته شد. این ریشه ها به چهار گروه مساوی تقسیم شدند و هر یک از آنها توسط یکی از فایل های Profile، Protaper، Flex Master و فایل دستی NiTi K آماده شدند. پس از دکلسیفیکاسیون، مقاطع میکروسکوپی از ریشه ها در فاصله 3 و 5 میلیمتری از انتهای اپکس تهیه شد و با استفاده از میکروسکوپ نوری ارزیابی شد. معیار ارزیابی بر اساس میزان دبری و پره دنتین باقیمانده و میزان صاف شدن دیواره های کانال بود. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون آماری Kruskal- Wallis تحلیل گردید.
یافته ها
میزان دبری باقیمانده در مقطع 3 میلیمتری، در گروه Protaper، Flex Master به طور معنی داری کمتر بود (05/0 P<) ولی در مقطع 5 میلیمتری اختلاف معنی داری مشاهده نشد. از نظر میزان پره دنتین باقیمانده در مقاطع 3 و 5 میلیمتری اختلاف معنی داری مشاهده نشد. Protaper به طور معنی داری دیواره های صاف تری نسبت به گروه های دیگر در مقاطع 3 و 5 میلیمتری ایجاد نمود (05/0 P<).
نتیجه گیری
به نظر می رسد برای پاکسازی کانال ریشه استفاده از فایل Protaper، مناسب تر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p195897 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!