ارزیابی اثر بیوپرایمینگ بذر بر کنترل زیستی بیماری لکه برگی گوجه فرنگی و فاکتورهای رشدی گیاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیماری لکه برگی باکتریایی گوجه فرنگی ناشی از باکتری Pseudomonas syringae pv. syringae یکی از عوامل مشکل ساز مهم برای تولید این محصول در گلخانه و مزرعه است. در این مطالعه، تاثیر سویه هایی از ریزوباکتری های پروبیوتیک بر شاخص های بذر، فاکتورهای رشدی گیاه و کنترل بیولوژیک عامل بیماری لکه برگی سیرینگایی گوجه فرنگی در آزمایشگاه و گلخانه مورد ارزیابی قرار گرفت. باکتری های بیماری زا و پروبیوتیک از مزارع گوجه فرنگی استان آذربایجان غربی جداسازی شدند. شناسایی ریزوباکتری های مفید با استفاده از روش های فنوتیپی و مولکولی انجام شد. توانایی 21 سویه ریزوباکتری منتخب از گونه های Bacillus subtilis و Pseudomonas fluorescens در تولید متابولیت های ثانویه با استفاده از روش های نقطه گذاری سوسپانسیون فیلتر شده و قرار دادن باکتری پروبیوتیک در چاهک ارزیابی شد. همچنین سویه ها از نظر تولید آنزیم های لیپاز، پروتئاز و پروتئاز قلیایی مورد بررسی قرار گرفتند. سویه های ریزوباکتری در هر دو روش موجب کاهش رشد باکتری بیماری زا در آزمایشگاه شدند و آنزیم های هیدرولیتیک توسط کلیه سویه ها تولید شدند. برخی از سویه های باکتری موجب افزایش درصد و سرعت جوانه زنی بذرهای گوجه فرنگی شدند. در گلخانه، سویه های منتخب باعث افزایش فاکتورهای رشدی گیاه گوجه فرنگی شدند. بیشترین تاثیر در مورد سویه های Pf23 و Bs11 دیده شد. باکتری های پروبیوتیک موجب کاهش بیماری بین 25 و 25/81 درصد نسبت به شاهد شدند. در گلخانه سویه Bs11 با 25/81% و سویه هایBs6 و Pf23 با 50/61% کاهش بیماری نسبت به شاهد، بیشترین تاثیر را در کاهش لکه های ایجاد شده روی برگ نشان دادند. سویه های Bs11 و Pf23 به عنوان سویه های برتر این مطالعه در تاثیر روی فاکتورهای رشدی گیاه و کاهش بیماری لکه برگی سیرینگایی گوجه فرنگی انتخاب شدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1959840 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!