الگوی پراکنش فضایی مراحل نابالغ پسیل معمولی پسته Agonoscena pistaciae (Hemiptera: Aphalaridae) در منطقه رفسنجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پسیل معمولی پسته Agonoscena pistaciae ‎Burckhardt & Lauterer (Hemiptera: Aphalaridae)‎، یکی از مهم ترین آفات درختان پسته در کشور ایران است. به منظور بررسی الگوی پراکنش‎ ‎فضایی تخم و پوره این آفت، نمونه‎برداری های هفتگی و منظم از باغ پسته، رقم کله قوچی انجام شد. برگچه انتهایی درختا ن به عنوان واحد نمونه‎برداری انتخاب و تراکم جمعیت تخم و پوره‎ در سه ارتفاع بالا، میانی و پایین درخت شمارش شد. الگوی پراکنش فضایی تخم و پوره‎ پسیل معمولی پسته با استفاده از روش واریانس به میانگین، ‏مدل‎های‎ رگرسیونی ‏تیلور و ‏آیوائو و شاخص لوید تعیین شد. با توجه به نتایج به دست آمده از روش واریانس به میانگین و شاخص لوید الگوی پراکنش فضایی تخم و پوره‎ این آفت در هر سه ارتفاع از نوع تجمعی به دست آمد. شیب خط رگرسیون در هر دو مدل رگرسیونی تیلور و آیوائو برای تخم در ارتفاع میانی به طور معنی داری بزرگ تر از یک به دست آمد، که نشان دهنده تجمعی بودن الگوی پراکنش فضایی، و در ارتفاع بالا و پایین درخت کوچک تر از یک بود که نشان دهنده تصادفی بودن الگوی پراکنش فضایی این مرحله رشدی است. شیب خط رگرسیون در هر دو مدل رگرسیونی تیلور و آیوائو برای پوره پسیل معمولی پسته در هر سه ارتفاع به طور معنی داری بزرگ تر از 1 به دست آمد، که نشان دهنده تجمعی بودن پراکنش فضایی پوره در هر سه ارتفاع است. نتایج ‏به دست آمده از این تحقیق در توسعه برنامه های نمونه برداری پسیل معمولی پسته اهمیت دارد.‏
زبان:
فارسی
صفحات:
289 تا 298
لینک کوتاه:
magiran.com/p1960598 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!