شناخت تجارب دانشجویان رشته ارتوز و پروتز از دوره های کارآموزی: مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
در دوره های کارآموزی، دانشجو در تعامل با مربی و محیط آموزش بالینی، مفاهیم آموخته شده نظری و عملی قبلی را در موقعیت های واقعی و روی بیماران واقعی به کار می بندد؛ لذا هرگونه ضعف در فرآیند آموزش بالینی، موجبات ضعف و کاهش کارآیی کارآموزان را در محیط کار واقعی فراهم خواهد کرد. به نظر می رسد شکاف نسبتا عمیقی در روند آموزش علمی رشته ارتوز و پروتز و عملکرد بالینی دانشجویان وجود دارد و آموزش های بالینی موجود، توانایی لازم را برای ابراز مهارت بالینی به دانشجو نمی دهد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه ها و شناخت تجارب دانشجویان رشته ارتوز و پروتز از دوره های کارآموزی است.
روش بررسی
تحقیق کیفی حاضر با رویکرد تجزیه وتحلیل محتوایی قراردادی بر دانشجویان سال آخر رشته ارتوز و پروتز دانشگاه های علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی اصفهان، علوم بهزیستی و توان بخشی و موسسه آموزش عالی هلال ایران انجام شد. روش نمونه گیری هدفمند با حداکثر تنوع بوده و از مصاحبه در قالب بحث گروهی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. فرآیند جمع آوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع ادامه داشت. جهت انجام فرآیند تحلیل داده از نظریه شی یه و شانون بهره گرفته شد. درستی و صحت و دقت تحقیق بر اساس معیارهای Guba&Lincoln صورت گرفت.
یافته ها
پس از تجزیه وتحلیل داده ها و طبقه بندی کدها، هفت مضمون «وجود برنامه مدون آموزشی»، «شیوه های یاددهی و ارزشیابی»، «خصوصیات فردی»، «شیوه های ارتباطی دانشجو در محیط بالین»، «فضا و امکانات آموزشی»، «سیاست های سازمانی» و «رویکردها و رویه های آموزشی» ایجاد شد. این هفت مضمون شامل 19 زیرمضمون بود. مشارکت کنندگان در طی این مطالعه به اموری نظیر جمعیت زیاد گروه های کارآموزی، تعداد و تنوع کم بیماران مراجعه کننده، بی توجهی گروه آموزشی به دوره های کارآموزی، بی توجهی به سرفصل های آموزشی، تجربی کاربودن استادان و استفاده نکردن از وسایل و تجهیزات مدرن در ساخت وسایل تاکید کردند.
نتیجه گیری
براساس نتایج پژوهش چنین به نظر می رسد که خصوصیات انسانی اهمیت ویژه ای در آموزش بالینی دارند. مداخله درحیطه عناصر انسانی در توان گروه های آموزشی نیست؛ اما شناخت آن ها می تواند موجبات بهبودی دوره های کارآموزی را فراهم آورد. بازنگری در برنامه های کارآموزی بالینی با استفاده از نتایج این مطالعه می تواند مسیر دست یابی به اصلاح وضعیت مذکور را به دنبال داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1960839 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!