بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی تجدیدنظرشده مقیاس اضطراب آسیب ورزشی (PSIAS)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
پژوهش حاضر باتوجه به نرخ بروز آسیب ورزشی در ورزشکاران و همچنین توسعه ابزارهای اندازه گیری روان شناختی که مختص آسیب ورزشی باشد، انجام شد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس تجدیدنظرشده اضطراب آسیب ورزشی در ورزشکاران است.
روش بررسی
تحقیق حاضر از لحاظ هدف جمع آوری داده ها کاربردی و از نوع توسعه ابزار و از نظر زمان جمع آوری داده ها حال نگر، ولی در بخش معادله ساختاری از نوع آینده نگر است. جامعه آماری پژوهش حاضر، تمامی ورزشکاران شهر تهران با سطوح مختلف مهارتی و در دامنه سنی 17 تا 31 سال بودند. 256 پرسشنامه به وسیله ورزشکاران 17 تا 31 ساله (56٫3 درصد مرد و 43٫7 درصد زن با میانگین سنی 3٫22±22٫12 سال) که در رشته های مختلف ورزشی فعالیت داشتند، تکمیل گردید. جهت جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی از فرم ثبت مشخصات فردی استفاده شد. برای برآورد روایی سازه مقیاس از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. پایایی مقیاس با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شده و برای بررسی پایایی زمانی از روش آزمون- آزمون مجدد به کار رفت (0٫05<p).
یافته ها
نتیجه محاسبات انجام شده برای برآورد پایایی عامل های پرسشنامه نشان داد که مقدار ضریب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس های اضطراب آسیب در دامنه ای از 0٫73 تا 0٫79 بود. با توجه به اینکه ضرایب همسانی درونی مولفه های تشکیل دهنده بالا و مناسب بود (بیشتر از نقطه برش 0٫7)، بنابراین پایایی این پرسشنامه تایید شد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که نسخه فارسی تجدیدنظرشده مقیاس، از ساختار اصلی حمایت کرده و روایی نسخه فارسی مقیاس اضطراب آسیب با 21 سوال تایید گردید.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده، نسخه فارسی مقیاس تجدیدنظرشده اضطراب آسیب برای سنجش اضطراب آسیب ورزشی ورزشکاران توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1960841 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!