اثربخشی بازی درمانی عروسکی بر بهبود مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/نارسایی توجه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
بازی درمانی عروسکی به دلیل ایجاد سهولت در گسترش ارتباط بین کودک و درمانگر، افزایش صمیمیت، خودآشکارسازی و بی پرده گویی در یک رابطه مبتنی بر بازی درمانی موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بازی درمانی عروسکی بر بهبود مهارت های اجتماعی کودکان دارای اختلال بیش فعالی/نارسایی توجه بود.
روش بررسی
مطالعه حاضر به روش شبه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون برای گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری، کلیه کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در رده سنی 12-8 شهر کرمانشاه بود که براساس شرایط ورود به پژوهش، تعداد 24 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه «آزمایش» و «کنترل» جای دهی شدند. برنامه مداخله ای بازی درمانی عروسکی، برای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه اعمال شد؛ درحالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند. هر دو گروه به وسیله تست مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان دادند که بازی درمانی عروسکی بر مهارت های اجتماعی و زیرمقیاس های آن در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی تاثیر معناداری گذاشته است (0٫001>p).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این پژوهش، بازی درمانی عروسکی به عنوان روشی مناسب، جهت ارتقای مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/نارسایی توجه پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1960844 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!