بررسی تحلیلی ویژگی های زیستی محیطی مادران در دوران بارداری بر کم وزنی هنگام تولد نوزادان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
کم وزنی هنگام تولد، از شاخص های مهم بهداشتی هر کشور است. این پژوهش باهدف بررسی تحلیلی ویژگی های زیستی محیطی مادران در دوران بارداری بر کم وزنی هنگام تولد نوزادان انجام شد.
روش بررسی
پژوهش حاضر کاربردی و از نوع علی مقایسه ای بود. در این پژوهش جامعه آماری مطالعه شده را تمامی مادران نوزادان کم وزن و وزن مطلوب متولد شده در فاصله زمانی اول مهرماه1393 الی اول مهرماه1394 شهرستان قوچان (3311نفر) مادر تشکیل دادند. سپس، باتوجه به مشخص بودن فهرست نوزادان و پرونده های زایمانی موجود، پرونده 70 نوزاد به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شده و مادرانشان برای بررسی ویژگی های زیستی محیطی (سابقه سقط جنین، فشارخون غیرطبیعی، ضربه به شکم در دوران بارداری) به پرسشنامه ویژگی های زیستی و روانی و اجتماعی والدین افروز پاسخ دادند. سپس داده ها با نرم افزار SPSSنسخه 20 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج آزمون دقیق فیشر نشان داد سابقه سقط جنینی تاثیر معنا داری بر وزن نوزاد هنگام زایمان دارد (0٫001>p). نتایج آزمون کای دو مشخص کرد داشتن سابقه فشارخون مادر در دوران بارداری دارای تاثیر معنا دار بر کاهش وزن نوزادان به هنگام زایمان است (0٫001>p). همچنین نتایج آزمون کای دو برای این داده ها نیز بیان کرد رابطه معناداری بین ضربه به شکم مادر در دوران بارداری با وزن نوزاد در هنگام تولد وجود دارد (0٫001>p).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر بیانگر ارتباط وزن کم نوزادان به هنگام تولد با سابقه فشارخون و ضربه به شکم مادران در دوران بارداری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1960874 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!