مقیاس ارزیابی دهانی حرکتی کودکان به زبان فارسی و بررسی اعتبار آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
فرآیند ارزیابی بلع سابقه ای طولانی دارد. مقیاس های ارزیابی بلع به ما توانایی مشاهدات نظام یافته را می دهند که به ارزیابی جامع نزدیک ترند. پژوهش حاضر با هدف انتخاب و ترجمه و اعتبارسنجی مقیاس ارزیابی دهانی حرکتی کودکان انجام شد.
روش بررسی
ابتدا با جست و جو در پایگاه داده ها به مطالعات مرور منظم درزمینه ارزیابی غیرابزاری بلع و خوردن در کودکان دسترسی حاصل شد. باتوجه به اموری مثل دربرداشتن حوزه های عملکرد بلع و نمره برش، مقیاس ارزیابی دهانی حرکتی کودکان از ریلی و همکارانش سال 1995، انتخاب شد. این مقیاس طبق پروتکل سازمان بهداشت جهانی به فارسی برگردانده شده که شامل مراحل ترجمه، پانل کارشناسی، ترجمه معکوس، اجرای پیش آزمون روی 10 کودک دچار اختلال بلع و تهیه نسخه نهایی مقیاس بود. سپس این نسخه به منظور بررسی توانایی ارزیابی درقالب پرسشنامه در اختیار 10 گفتاردرمانگر حاذق در حیطه بلع قرار گرفت.
یافته ها
در تحقیق حاضر، مقیاس ارزیابی دهانی حرکتی کودکان به زبان فارسی با 65 گویه به دست آمد. اجرای پیش آزمون نشان داد این مقیاس باید به صورت گویه به گویه و مشاهده مستقیم کودک نمره گذاری شود. گفتاردرمانگران ارزیاب، تمام گویه های این مقیاس را دارای توانایی ارزیابی برآورد کردند و بررسی اعتبار بین ارزیاب مشخص کرد تفاوتی بین نتایج ارزیاب ها وجود ندارد (0٫238=p و 0٫112=kendall's w).
نتیجه گیری
مقیاس ارزیابی دهانی حرکتی کودکان به عنوان مقیاس ارزیابی غیرابزاری مبتنی بر مشاهده برای آسیب شناسان گفتار و زبان ایرانی امکان استفاده دارد و پیشنهاد می شود مقیاس در مطالعات بعدی از نظر پایایی تحت بررسی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1960876 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!