شناسایی و اولویت بندی مولفه های تاثیرگذار در رضایت تحصیلی، یادگیری و کیفیت آموزشی در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری ارومیه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
با افزایش سرعت تغییرات در جهان امروز و نیز تغییر نیازهای افراد، تغییرات در کمیت و کیفیت خدمات مراقبت بهداشتی در حال افزایش است. حرفه پرستاری نیاز به سازگاری با این تغییرات و بازسازی مداوم خود در این زمینه دارد. لذا شناخت عوامل موثر بر عناصر آموزشی و اطلاع از اهمیت آن ها برای رفع مشکلات موجود و ارتقاء کم و کیف فرایند آموزش ضرورتی انکار ناپذیر است. بر این اساس، پژوهش حاضر باهدف "شناسایی و اولویت بندی مولفه های تاثیرگذار در رضایت تحصیلی، یادگیری و کیفیت آموزشی در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه" انجام گرفته است.
مواد و روش کار
روش تحقیق ترکیبی از نوع طرح های اکتشافی بود که در بخش کیفی، از شیوه پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده گردید. جامعه آماری شامل، کلیه دانشجویان زن و مرد رشته پرستاری دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد بودند که داده ها لازم در بخش کیفی به شیوه هدفمند و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 8 نفر از دانشجویان، گردآوری و با تکنیک مضمون محور یا تماتیک موردبررسی و عوامل موثر بر متغیرهای موردنظر شناسایی گردید. در ادامه، بر اساس یافته های بخش کیفی، سه پرسشنامه تهیه و پس از تایید روایی آن ها به وسیله سه تن از اساتید دانشکده و نیز استاد راهنما و محاسبه ضرایب پایایی آن ها از طریق آلفای کرونباخ برای گردآوری داده ها به مورداجرا گذاشته شدند. در این مرحله، نمونه آماری شامل 180 نفر از دانشجویان رشته پرستاری بودند که به شیوه تصادفی نسبی انتخاب شدند. داده های گردآوری شده در این مرحله با بهره گیری از آمار توصیفی و استنباطی تحت نرم افزار ssps 22 توصیف و تحلیل شدند.
یافته ها
یافته های مربوط به بخش کیفی نشان داد که از دیدگاه دانشجویان، عوامل شش گانه (ویژگی های فردی، صلاحیت حرفه ای اساتید، عوامل آموزشی و پژوهشی، مدیریتی و اداری، امکانات رفاهی و خدماتی و عوامل شغلی و حرفه ای)، بر رضایت تحصیلی تاثیرگذار هستند؛ همچنین، عوامل (ویژگی های فردی، عوامل آموزشی و پژوهشی و کم و کیف امکانات رفاهی) یادگیری دانشجویان را تحت تاثیر قرار می دهند و بالاخره، عوامل (ویژگی های فردی، محیط آموزشی، ویژگی های اساتید در قالب صلاحیت های حرفه ای و اخلاقی) نیز بر کیفیت آموزشی موثر می باشند. نتایج مربوط به بخش کمی حاکی از آن بود که از بین عوامل شناسایی شده، عامل امکانات آموزشی و پژوهشی بیشترین تاثیر را بر رضایت تحصیلی و یادگیری دانشجویان دارد و از بین عوامل موثر بر کیفیت آموزشی، محیط آموزشی و ویژگی های آن از بالاترین تاثیر و اهمیت برخوردار است. از طرفی، بین دیدگاه دانشجویان دختر و پسر در خصوص عوامل موثر بر متغیرهای سه گانه در سطح خطای 5 درصد تفاوت معنی دار وجود ندارد (05/0 بحث و نتیجه گیری
محیط آموزشی دانشگاه و امکانات آن، تاثیر غیرقابل انکار بر ویژگی های شناختی و روان شناختی دانشجویان دارد؛ لذا پایش این عوامل و بررسی اهمیت آن ها در ارتقاء سطح خدمات آموزشی و پژوهشی و دانش و توانش فارغ التحصیلان می تواند بسیار مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
809 تا 821
لینک کوتاه:
magiran.com/p1961145 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!