ارزیابی فناوری سلامت داروی تنکتپلاز در مقایسه با رتپلاز در درمان بیماران مبتلا به آنفارکتوس حاد میوکارد در ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به نبود شواهدی مبنی بر اینکه کدام یک از داروهای ترومبولیتیک در درمان انفارکتوس حاد میوکارد با صعود قطعه اس - تی هزینه اثربخش تر هست، این مطالعه با هدف ارزیابی هزینه اثربخشی داروی جدیدتر تنکتپلاز در مقابل رتپلاز در درمان بیماران مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد با صعود قطعه اس- تی در ایران انجام پذیرفت.
روش بررسی
این مطالعه از نوع مطالعات ارزیابی فناوری سلامت بود. استراتژی جستجو با استفاده از کلیدواژه های مرتبط در پایگاه های داده ای Medline، Cochrane library، PubMed Central، Web of Science، Embase در فاصله سال های 1980 تا مارس 2017 به منظور پیدا کردن مطالعات اثربخشی، ایمنی و اقتصادی جستجو شدند. ارزیابی کیفیت مطالعات توسط دو نفر به صورت مستقل با استفاده از چک لیست استروب انجام گرفت و داده ها با استفاده از فرم استخراج داده های کاکرین استخراج شدند.
یافته ها
سه مطالعه شرایط لازم را برای ورود به مطالعه داشته و هر سه دارای کیفیت بالا بودند. مرگ و میر در سه گزارش بین تنکتپلاز و رتپلاز مقایسه شده بود که نتایج دو مطالعه با 781 نمونه، اثربخشی یکسان دو داروی تنکتپلاز و رتپلاز را در میزان مرگ و میر نشان داد. نتایج حاصل از تحلیل هزینه اثربخشی نشان داد که داروی رتپلاز داروی هزینه اثربخش تری نسبت به داروی تنکتپلاز بود (هزینه 10500000 ریال در برابر 22574820 ریال).
بحث و نتیجه گیری
داروی رتپلاز در مقایسه با داروی تنکتپلاز به دلیل هزینه پایین تر و همچنین ایمنی و اثربخشی یکسان، ارجح بود و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور توصیه می شود از این دارو استفاده شود.   واژگان کلیدی: ارزیابی فناوری سلامت ، رتپلاز ، تنکتپلاز، آنفارکتوس حاد میوکارد ، ارزشیابی اقتصادی   ارجاع: باش زر سلمان، تورانی سوگند، نیکفر شکوفه، رواقی حمید، حبیبی مریم.  ارزیابی فناوری سلامت داروی تنکتپلاز در مقایسه با رتپلاز در درمان بیماران مبتلا به آنفارکتوس حاد میوکارد در ایران. مجله پژوهش های سلامت محور 1397؛ 4(1): 62-51.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1961708 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!