ترکیب متابولیکی و وضعیت آنتی اکسیدانی در شترمرغ های دریافت کننده آب آشامیدنی حاوی اسانس ترکیبی آویشن شیرازی، نعناع فلفلی، رازیانه و اکالیپتوس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شناسه دیجیتال (DOR):98.1000/1735-0905.1398.35.12.93.1.1578.1587 حفظ تغذیه مطلوب و افزایش سلامتی گله شترمرغ در طی دوره پرواربندی برای افزایش تولید گوشت و در نتیجه کاهش هزینه های پرورش ضروریست. این آزمایش برای بررسی تاثیر اسانس ترکیبی (شامل سطح مساوی از اسانس های آویشن شیرازی، نعناع فلفلی، رازیانه و اکالیپتوس) بر افزایش وزن بدن، غلظت متابولیت ها و الکترولیت ها، فعالیت آنزیم های خون و وضعیت آنتی اکسیدانی جوجه شترمرغ ها از سن 5 تا 7 ماهگی انجام شد. در این آزمایش از 18 پرنده در سن 5 ماهگی در قالب طرح کاملا تصادفی با 3 تیمار و 6 تکرار (6 پرنده) استفاده شد. تیمارها شامل افزودن سطوح صفر (شاهد)، 200 و 400 قسمت در میلیون اسانس ترکیبی در آب آشامیدنی بودند. نتایج نشان داد که افزودن اسانس ترکیبی به آب آشامیدنی در سطح 200 قسمت در میلیون در مقایسه با گروه شاهد سبب افزایش معنی دار وزن بدن گردید (0.019=P). افزودن 400 قسمت در میلیون اسانس ترکیبی به آب آشامیدنی سبب افزایش در غلظت اسید اوریک و افزایش فعالیت لیپاز در سرم خون گردید (0.05>P). همچنین فعالیت بالاتر گلوتاتیون پراکسیداز خون و سطح پایین تر مالون دی آلدئید سرم در پرنده های دریافت کننده 200 و 400 قسمت در میلیون اسانس ترکیبی در آب آشامیدنی در مقایسه با پرنده های گروه شاهد مشاهده شد (0.05>P). علاوه بر این، ظرفیت کل آنتی اکسیدانی سرم در شترمرغ های دریافت کننده 200 و 400 قسمت در میلیون اسانس ترکیبی نسبت به گروه شاهد تمایل به افزایش داشت (0.085=P). با این حال، مقادیر پروتئین کل، آلبومین، آسپارتات آمینوترانسفراز، آلانین آمینوترانسفراز، آلکالین فسفاتاز، لاکتات دهیدروژناز، گاماگلوتامیل ترانسفراز، سوپراکسید دیسموتاز، آمیلاز، کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم و کلرید سرم خون تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرار نگرفت (0.05<P). نتیجه گیری کلی آزمایش نشان می دهد که اضافه کردن 200 قسمت در میلیون اسانس ترکیبی به آب آشامیدنی جوجه شترمرغ ها، میزان رشد و فعالیت آنتی اکسیدانی را بهبود می بخشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1962550 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!