تاثیر دو نوع برنامه تمرین مقاومتی به صورت معلق و ثابت بر قدرت، چابکی و مهارت های فوتبالی کودکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در رشته ورزشی فوتبال، بازیکنان برای استفاده از مهارت های تکنیکی و تاکتیکی، به تحمل فشارهای بدنی شدید و سطح بالایی از آمادگی جسمانی و روانی نیاز دارند. علاوه براین، کودکان برای بهبود مهارت های ورزشی و کاهش احتمال بروز آسیب دیدگی در تمرین و مسابقه نیازمند شرکت در برنامه های تمرین مقاومتی هستند. تمرینات TRX نمونه ای از تمرینات مقاومتی به صورت معلق است که باعث فراخوانی بیشتر واحدهای حرکتی و هماهنگی بیشتر عصبی - عضلانی می گردند.
هدف
هدف از این پژوهش، مقایسه تاثیر دو نوع برنامه تمرین مقاومتی به صورت معلق و ثابت بر مهارت های فوتبالی کودکان پسربود.
روش
بدین منظور30 کودک (میانگین سنی 55/0 3/12) که سابقه انجام تمرین های مقاومتی را نداشتند اما بطور منظم هفته ای سه جلسه در تمرینات فوتبال شرکت می کردند به صورت تصادفی در سه گروه 10 نفره تمرین های مقاومتی در سطوح معلق، تمرین های مقاومتی در سطوح ثابت و کنترل قرار گرفتند. پروتکل تمرین هشت هفته ای بر روی دو سطح معلق (با استفاده از TRX) و ثابت با حرکات مشابه (با استفاده از وزن بدن)، و برمبنای توصیه های ACSM برای تمرین های مقاومتی کودکان به صورت فزاینده طراحی شد. به منظور اندازه گیری مهارت های فوتبالی، مجموعه آزمون های فوتبالی مور کریستین مورداستفاده قرارگرفت. جهت بررسی تاثیر نوع تمرین بر متغیرهای پژوهش، از آنالیز واریانس یک طرفه مستقل (با روش دلتا) استفاده شد.
نتایج
نتایج پژوهش نشان داد مهارت های فوتبالی برد شوت، دقت شوت، دقت پاس و دریبلینگ در گروه تمرین در سطوح معلق در مقایسه با تمرین در سطوح ثابت افزایش معنی داری داشت(05/0P<).
نتیجه گیری
بنابراین، با توجه به کم خطر بودن، کم هزینه بودن و مفرح بودن؛ و بر اساس نتایج پژوهش حاضر و پژوهش های قبلی، مبنی بر کارایی بیشتر تمرین های مقاومتی معلق نسبت به تمرین با وزن بدن برای کودکان، می توان از این تمرین ها برای بالا بردن مهارت های فوتبالی کودکان استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1964623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!