تاثیر یک جلسه فعالیت ورزشی تناوبی هوازی بر سطوح سرمی اسپکسین در مردان جوان فعال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
اسپکسین پپتید جدیدی است که در تنظیم رفتار تغذیه، وزن، متابولیسم انرژی و برداشت اسیدهای چرب به درون سلول های چربی نقش دارد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر یک جلسه فعالیت ورزشی تناوبی هوازی بر سطوح سرمی اسپکسین بود.
روش
یازده مرد جوان فعال (سن 3.63±24.00 سال، شاخص توده بدنی 2.00±22.98 کیلوگرم بر مترمربع) در این مطالعه شرکت نمودند. فعالیت ورزشی شامل 2 سری (10ثانیه×6) رکاب زدن با حداکثر سرعت و 10 دقیقه استراحت فعال (رکاب زدن با شدت %75-%65 حداکثرضربان قلب) بود. نمونه های خونی در وضعیت ناشتا، قبل (30 دقیقه بعداز صرف صبحانه حدود 365 کیلوکالری)، بلافاصله، 15، 30 و 45 دقیقه بعد از فعالیت ورزشی جمع آوری شد. از آنالیز واریانس با اندازه گیری های مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی برای بررسی تغییرات متغیرها در بازه های زمانی مختلف و از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین متغیرها استفاده شد.
یافته ها
باوجود تغییر سطوح برخی از متابولیت ها نظیر گلوکز، انسولین، لاکتات، TG و LDL-C در این پژوهش، تغییر معنی داری در سطوح سرمی اسپکسین در هیچ یک از بازه های زمانی اندازه گیری شده، مشاهده نشد (0.05p>). در حالت ناشتا و بلافاصله پس از فعالیت ورزشی، ارتباط معنی داری بین سطوح اسپکسین و سایر متابولیت ها یافت نشد (0.05p>) اما در 30 دقیقه پس از صرف صبحانه، سطوح اسپکسین همبستگی منفی و معنی داری با TG (0.032=p و 0.645- =r) و در طول دوره ریکاوری همبستگی مثبت و معنی داری با HDL-C (0.041=p و 0.357+ =r) و همبستگی منفی و معنی داری با انسولین داشت (0.023=p و 0.672- =r).
نتیجه گیری
به نظر می رسد که تعادل منفی انرژی ناشی از یک جلسه فعالیت ورزشی تناوبی هوازی، احتمالا برای القای تغییر سطوح سرمی اسپکسین کافی نبوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1964630 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!