تایپینگ مولکولی و بررسی حضور ژن های افلاکس در ایزوله های ادراری کلبسیلا پنومونیه: مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
پمپ های افلاکس نقش مهمی در ایجاد مقاومت دارویی در کلبسیلا پنومونیه ایفا می کنند. هدف از این مطالعه، بررسی مقاومت آنتی بیوتیکی، حضور ژن های افلاکس و همچنین تایپینگ مولکولی جدایه‏های بالینی کلبسیلا پنومونیه بود.
مواد و روش کار
در این مطالعه توصیفی مقطعی درمجموع، 100 جدایه بالینی کلبسیلا پنومونیه از بیمارستان میلاد تهران جمع آوری شد. شناسایی باکتری ها بر اساس آزمون های بیوشیمیایی و آزمایش حساسیت ضد میکروبی مطابق با توصیه‏های موسسه استاندارد روش‏های آزمایشگاهی (CLSI) انجام شد. حضور ژن های tolC، AcrAB، mdtK با استفاده از واکنش زنجیره‏ای پلیمراز (PCR) و تایپنگ مولکولی با استفاده از روش PCR عناصر تکراری بین ژنی (ERIC-PCR) انجام شد.
یافته ها
نتایج حاصل نشان داد که 48 درصد ایزوله ها مقاومت چند دارویی (MDR) داشتند. بیشترین میزان مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک های‏ آمیکاسین (65 درصد) و سفپیم (57 درصد) و کم ترین میزان مقاومت به ترتیب نسبت به آزترئونام (صفر درصد) و فسفومایسین (1 درصد) مشاهده شد. ژن AcrAB با فراوانی 96 درصدی، فراوان‏ترین ژن افلاکس در ایزوله‏ها بود و پس از آن ژن های mdtK با 82 درصد و tolC با 79 درصد قرار داشتند. ERIC-PCR، 16 ژنوتیپ متفاوت را در جدایه‏های کلبسیلا پنومونیه نشان داد. ارتباط معنی داری بین الگوی اریک و ژن های پمپ افلاکس در برخی کلون‏ها مشاهده شد (p<0.05).
بحث و نتیجه گیری
یافته‏های ما شیوع بالای مقاومت چند دارویی و ژن های افلاکس را در جدایه های کلبسیلا پنومونیه نشان داد. سرکوب سیستم‏های افلاکس ممکن است در درمان و کنترل عفونت‏های کلبسیلا پنومونیه مقاوم به چند دارو مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1965310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!