تحلیل مضمون عاشقانه چند نگاره از رضا عباسی با تاکید بر اثر «بانوی خیال پرداز» بر مبنای آرای صدرالمتالهین
مضامین عاشقانه در نگارگری به اشعار عاشقانه و شاعرانه فارسی به قبل از مکتب اصفهان بر می گردد.آثاررضا عباسی از جمله مضامین عاشقانه و تغزلی، سبک جدیدی را در طراحی و نقاشی ایرانی ابداع کرد.پیوند درونی اجزاء مختلف آثار تغزلی رضا با ترکیب بندی جدید و نه همچون آثار گذشته ولی با دوری از پرسپکتیو و سایه روشن و هماهنگ با فلسفه جدید صدرالمتالهین، فرهنگ و هنر روزگار عصر شاه عباس اول صفوی را به زیبایی تمام نشان می دهد. آثاررضا بامضامینمختلفعاشقانه،عرفانی،حماسیواجتماعیهستند؛ که از میان آثار او بهتحلیلچندنگارهازاینهنرمندبامضامینعاشقانهوتطبیقآنهاباآراءصدرالمتالهینپرداختهمی شود .رضانقشمایه هاوموضوعاتشاخصعاشقانهوعرفانیدرجهانپیرامونراکهدرلایه هایپنهانآثارشموجوداست، به طوررمزگونه نمایانمی سازد.
عشق عفیف در آراء ملاصدرا، که در بعضی از آثار رضا، مطابق های تصویری آن را می توان یافت، از مشاهده شروع و به تمثیل و تمثل منتهی می شود که این خود سرآغاز دیگری است و در انتها به اتهاد عاشق و معشوق و یکی شدن با خداوند و وحدت وجود ختم می شود. هدفازپژوهشحاضردستیابیبهمبانیپنهانوآشکارعاشقانهنهفتهدرآثاررضاعباسی،هنرمنددربارشاهعباسوتطبیقومقایسه آن هابامولفه هایفکریصدرالمتالهیندربابعشقاست. از این روی، ابتدا آراء صدرا در زمینه عشق بیان می شود و در ادامه چند نمونه از آثار رضا عباسی که از نظر مضمون، تغزلی هستند و به نظر می رسد با آراء صدرا در زمینه عشق هماهنگ هستند، مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. بدینترتیب،درتحقیقحاضرباروشجمعآوریاطلاعاتوداده هابهصورتکتابخانه ایازکتاب هایموجودو اسناد تصویریموزه هاو بررسی داده ها، بهشیوهتحلیلی،تطبیقی، یافته هایی که به دست آمدمبین آن استکهاکثرآثار تغزلی رضاعباسیبامولفه هایفکری ملاصدرادربابعشقارتباطدارند.
نقاشی مکتب اصفهان ، رضاعباسی ، ملاصدرا ، مضمون ، عاشقانه ، بانوی خیال پرداز
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.