تاثیر دگرآسیبی اندام های زعفران (Crocus sativus L.) بر جوانه زنی بذر و رشد گیاهچه زیره سبز و گوجه فرنگی

پیام:
چکیده:
برخی از گیاهان با ترشح ترکیب های شیمیایی، رشد و نمو گیاهان مجاور خود را تحت تاثیر قرار می دهند. این پژوهش به منظور بررسی اثر دگرآسیبی اندام های مختلف زعفران (برگ، بنه و ترکیب برگ و بنه) هرکدام در 5 سطح صفر، 25/0، 5/0، 1 و 2 درصد به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی بر جوانه زنی و شاخص های رشد گیاهچه زیره سبز و گوجه فرنگی در آزمایشگاه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربت حیدریه در سال 1396 انجام شد. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که تاثیر اندام، غلظت و اثر متقابل آن ها، بر درصد، سرعت و متوسط زمان جوانه زنی و وزن ساقه چه، ریشه چه و گیاه چه و شاخص بنیه بذر آن در سطح یک درصد معنی دار ولی بر طول ریشه چه، ساقه چه و گیاهچه زیره سبز معنی دار نبود. در مورد اکثر شاخص های رشدی زیره سبز ازجمله درصد جوانه زنی، وزن و طول ساقه چه، ریشه چه و گیاهچه و شاخص بنیه بذر I، کاربرد بنه نسبت به برگ و ترکیب برگ و بنه، تاثیر بیشتری نشان داد. بیشترین سرعت جوانه زنی زیره سبز در عصاره برگ و بنه (72/4 بذر در روز) و تیمار شاهد (75/4 بذر در روز) و بیشترین وزن ریشه چه در تیمار عصاره برگ و بنه (23/0 میلی گرم) و غلظت 25/0 با مقدار (23/0 میلی گرم) به دست آمد. نتایج تجزیه واریانس گوجه فرنگی نیز نشان داد که تاثیر اندام های مختلف برگ، بنه و ترکیب برگ و بنه بر درصد، سرعت و متوسط زمان جوانه زنی بذر و وزن و طول ریشه چه معنی دار نبود. افزایش غلظت عصاره اندام های زعفران باعث کاهش درصد و سرعت جوانه زنی، طول ساقه چه، گیاهچه و ریشه چه و شاخص بنیه بذر در زیره سبز و گوجه فرنگی گردید. نتیجه گیری کلی تحقیق این است که کشت زعفران بر گیاه دارویی زیره سبز و گیاه باغی گوجه فرنگی دارای اثر دگرآسیبی بوده و مرحله جوانه زنی گوجه فرنگی نسبت به تنش مواد دگرآسیب اندام های زعفران، حساسیت کمتری داشته، بنابراین محصول گوجه فرنگی از ارجحیت بالاتری در تناوب کشت زعفران برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
219 تا 232
لینک کوتاه:
magiran.com/p1966077 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!