بررسی تنوع زیستی گونه های سخت بالپوشان خانواده Carabidae در یک مزرعه برنج (آهنگرکلا: قایم شهر) در استان مازندران، شمال ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله کوتاه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور شناسایی گونه های سخت بالپوشان خانواده کارابیده و تعیین فراوانی و تنوع گونه ای آن ها در طی یک سال زراعی (1393) چندین بار نمونه برداری با استفاده از تله های گودالی در مراحل مختلف رشدی محصول برنج در یک مزرعه برنج (آهنگرکلا) واقع در شهرستان قائم شهر (استان مازندران) انجام گردید. نمونه های جمع‏آوری شده در قالب 16 گونه متعلق به 13 جنس، نه قبیله و شش زیرخانواده شناسایی گردیدند. گونه های Anisodactylus intermedius (Dejean, 1829)،Bembidion octomaculatum (Goeze, 1777)، Chlaenius amarae (Andrewes, 1920)، Elaphropus lucasi (Jacquelin da Val, 1852)، Pterostichus cursor (Dejean, 1828) و Scarites subcylindricus (Chaudoir, 1843) برای اولین بار برای فون مازندران گزارش می شوند. در بین گونه های شناسایی شده، بیشترین فراوانی به ترتیب مربوط به گونه های Harpalus rufipes (DeGeer 1774) با %65/27 و Poecilus cupreus (Linnaeus 1758) با %88/25 بود که تقریبا در تمامی مراحل نمونه برداری (رشدی گیاه برنج) در مزرعه حضور داشتند. در طول فصل رشد نا برداشت برنج بیشترین تعداد حشرات و گونه های کارابیده در هنگام رشد زایشی و خوشه دهی در مزرعه مشاهده شد هر چند که مقایسه شاخص تنوع گونه ای شانون- وینر تفاوت معناداری برای تنوع گونه ای نشان نداد. علاوه بر این جمعیت خانواده کارابیده یک ماه پس از برداشت برنج به شدت کاهش یافت و حداکثر فراوانی آن‏ها دو ماه پس از برداشت برنج مشاهده شد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که با توجه به حضور و تنوع گونه ای مناسب سوسک های کارابیده در مزرعه برنج و نیز فعالیت شکارگری این گونه ها می توان به بررسی نقش آن ها در کنترل بیولوژیک آفات برنج به ویژه کرم ساقه‏خوار توجه نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
521 تا 525
لینک کوتاه:
magiran.com/p1966876 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!