تغییرات فلور و تنوع گونه ای جوامع علف های هرز مزارع گندم (Triticum aestivum) استان گلستان پس از یک دهه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور شناسایی فلور و بررسی تنوع گونه ای، کارکردی و ساختار جوامع علف های هرز و همچنین بررسی تغییر فلور مزارع گندم استان گلستان طی یک دهه، جمعیت علف های هرز در شهرستان های مختلف استان طی سال زراعی 94-1393 مورد مطالعه قرار گرفت و نتایج با بررسی های انجام شده طی دهه گذشته مقایسه گردید. نمونه برداری ها به صورت تصادفی، و در ادامه به روش سیستماتیک و طبق الگوی W انجام شد. در این مطالعه 51 گونه علف هرز متعلق به 20 خانواده ی گیاهی شناسایی گردید. بیشترین تعداد گونه به ترتیب در خانواده های Poaceae (14 گونه)، Fabaceae (7 گونه) و Asteraceae (6 گونه) مشاهده شد. نتایج نشان داد که 43/78 درصد علف های هرز یک ساله، 60/19 درصد چندساله و 96/1 درصد نیز دو ساله بودند. یولاف وحشی مهمترین علف هرز از باریک برگان و خردل وحشی مهمترین علف هرز از پهن برگان بود. مقایسه نتایج با گذشته نشان داد که تراکم علف های هرز یولاف وحشی، خردل وحشی، علف خونی، چچم، علف هفت بند، شاهتره و سیزاب ایرانی با گذشت زمان افزایش یافته در حالیکه تراکم علف های هرز پیچک بند و یونجه وحشی به مرور زمان کاهش یافته است. بیشترین تعداد گونه در خان ببین (26 گونه) و کمترین در کردکوی (8 گونه) مشاهده گردید. بیشترین شاخص تنوع شانون در گنبد (48/2) و خان ببین (44/2) و کمترین آن در کردکوی (18/1) مشاهده شد. بیشترین شاخص تنوع سیمپسون متعلق به کلاله (43/0) و مینودشت (40/0) و کمترین آن متعلق به گنبد (11/0) و خان ببین (11/0) بود. از نظر درصد یکنواختی و درصد فراوانی علف های هرز، شهرستان های مختلف در 7 خوشه ی جداگانه قرار گرفتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
553 تا 568
لینک کوتاه:
magiran.com/p1966880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!