بررسی تاثیر نسبت NCO/OH، غلظت و نوع کاتالیست بر عمر کاربری سیستم بایندر بر پایه پلی بوتادین خاتمه یافته با هیدروکسیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش اثر مقادیر مختلف دو نوع کاتالیست پخت رایج دی بوتیل تین دی لورات (DBTDL) و تری فنیل بیسموت (TPB) و نسبت های مختلف NCO/OH (R) بر عمر کاربری و خواص  فیزیکی سیستم بایندر پلی یورتانی بر پایه پلی بوتادین خاتمه یافته با هیدروکسیل (HTPB) مورد بررسی قرار گرفته است. با افزایش مقدار کاتالیست پخت برای هر دو نوع کاتالیست، سرعت افزایش ویسکوزیته سیستم بایندر بیش تر می گردد. همچنین با افزایش مقدار R  از 8/0 تا 1 سرعت افزایش ویسکوزیته و دانسیته اتصالات عرضی زیاد می شود. سیستم بایندر برپایه ایزوفرون دی ایزوسیانات (IPDI) دو مرحله مجزا افزایش ویسکوزیته با دو ثابت سرعت متفاوت را نشان می دهد که این امر به حضور دو نوع گروه ایزوسیانات با واکنش پذیری های متفاوت در ساختار مولکولی این عامل پخت نسبت داده می شود. در ادامه خواص فیزیکی و تورم نمونه های بایندر مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس این نتایج، بایندری که دارای بیش ترین دانسیته اتصالات عرضی است، دارای کم ترین میزان تورم هم می باشد. مقدار عمر کاربری از R 1 به 1/1، بر خلاف انتظار افزایش می یابد. در هنگام استفاده از کاتالیست DBTDL، اثر تفاوت واکنش پذیری بین دو گروه ایزوسیانات IPDI به وضوح قابل تشخیص است ولی زمانی که از کاتالیست پخت TPB استفاده می شود این تفاوت مشاهده نمی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1967442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!