مدل سازی فرسایش پایپینگ در اراضی لسی

پیام:
چکیده:
فرسایش پایپینگ از جمله فرسایش های آبی است که عموما در سازندهایی با ظرفیت نفوذپذیری کم و کانی های قابل انحلال زیاد به وجود می آید. تحقیق حاضر در محدوده ای به وسعت تقریبی 105 هکتار در اراضی لسی استان گلستان انجام شد که تعداد 102 پایپینگ در آن به ثبت رسید. هدف این مطالعه، پیش بینی وجود یا عدم وجود پایپینگ و پیش بینی خطر آن از طریق مدل سازی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک بر اساس رگرسیون لجستیک است؛ در این راستا، ابتدا به صورت میدانی تمامی پایپینگ های محدوده سرشماری و از داخل و خارج خاک نمونه برداری صورت گرفت. سپس خصوصیات مورفومتری آنها نیز ثبت شد. سپس داده های استخراج شده، توسط مولفه های آماری تجزیه و تحلیل شد. برای مقایسه ی فرسایش پایپینگ در دو کاربری زراعت و مرتع، از آزمون خی دو و آنالیز مولفه های اصلی استفاده شد. نتایج آزمون خی دو نشان داد که شکل دامنه، شکل پایپینگ و بافت خاک به کاربری اراضی وابسته نیست. همچنین برای مقایسه ی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک در داخل و مجاور پایپینگ، از روش های آنالیز واریانس طرح تکراری چندگانه و آنالیز مولفه های اصلی استفاده شد. ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاک در داخل و خارج پایپینگ در سطوح مختلف معنی داری (95% و 99%) با ایجاد پایپینگ رابطه ی معنی داری داشته است. با استفاده از آنالیز مولفه های اصلی، مولفه های فقدان تراکم خاک، چسبندگی خاک و خصوصیات الکترولیتی بیشترین تاثیر را در رخداد پایپینگ داشته اند. درنهایت از رگرسیون لجستیک دوگانه و چندگانه به ترتیب در مدل سازی وجود یا عدم وجود و خطر تشکیل پایپینگ استفاده شد. تجزیه و تحلیل رگرسیون لجستیک دوگانه حاکی از آن بود که از بین متغیرهای موردمطالعه، متغیرهای کاربری اراضی، مقاومت خاک، جهت جغرافیایی، شکل شیب، درصد شیب و اسیدیته خاک بیشترین تاثیر را در رخداد پایپینگ به خود اختصاص داده اند. بر اساس رگرسیون لجستیک چندگانه نیز مهم ترین متغیرهای دخیل در خطر تشکیل پایپینگ به کاربری اراضی، مقاومت خاک، فاصله از آبراهه و جهت جغرافیایی اختصاص یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1968437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!