ارزیابی قابلیت محصولات بارشی ماهواره TRMM در پایش بارش و نرخ فرسایندگی ایران

پیام:
چکیده:
برای محاسبه ی قدرت فرسایندگی بارش، داده های فضایی بارندگی با وضوح بالا برای ارزیابی فرسایش باران ضروری است. سنجنده های باران، توزیع فضایی نامنظم و ناهماهنگی فضایی حاصل از بارش را در برآورد مقدار بارندگی به خوبی نشان نمی دهند؛ زیرا بارش را به صورت نقطه ای اندازه گیری می کنند. برآورد مقدار بارش از داده های ماهواره ای، راه حلی جایگزین برای این مشکل است که امکان برآورد مقدار بارش و توزیع فضایی آن را در مناطق بزرگ فراهم می کند. هدف از این پژوهش، ارزیابی قابلیت داده های بارشی ماهواره ی TRMM در برآورد بارش و پایش نرخ فرسایندگی در سطح ایران است. در این پژوهش از داده های ماهانه ی ماهواره ی TRMM طی سال های 2000، 2005، 2010 و 2015، به منظور برآورد نرخ و ترسیم نقشه ی بارش و فرسایندگی با استفاده از شاخص فورنیه در سطح کشور استفاده شده است. برای ارزیابی دقت و صحت داده های TRMM نیز از آمار بارش ماهانه ی 45 ایستگاه زمینی هم زمان با داده های TRMM استفاده شده است. نتایج پژوهش در ارزیابی بارش و نرخ فرسایندگی نشان می دهد که به طورکلی، بیشترین نرخ بارش و فرسایندگی متعلق به ناحیه ی خزری، مناطق مرتفع زاگرس و البرز است و کم بارش ترین مناطق بارشی و نرخ فرسایندگی به ایران مرکزی، شرق و جنوب شرق کشور اختصاص دارد. سایر مناطق کشور نیز نرخ فرسایندگی بینابینی دارد. نتایج ارزیابی دقت داده های TRMM در قیاس با ایستگاه های زمینی نشان می دهد که ضریب R2 برای سال های پایش شده به ترتیب 86/0، 77/0، 73/0 و 82/0 است که از این منظر، این داده ها جایگزین مناسبی برای ایستگاه های زمینی محسوب می شود. نتایج ضریب RMSE برای سال های پایش شده نیز به ترتیب برابر است با 152، 205، 213 و 273 که از این نظر، اختلاف بین داده های زمینی و ماهواره ای به دلیل قدرت تفکیک مکانی ضعیف داده های TRMM و ماهیت متفاوت برداشت با ایستگاه های زمینی نسبتا زیاد است.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1968439 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!