صفات ریشه و کارایی تعرق در اکوتیپ های شنبلیله تحت شرایط رطوبتی مختلف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پانزده توده بومی شنبلیله در دو شرایط رطوبتی عدم تنش و تنش کمبود آب در سیستم لایسیمتر مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه واریانس نشان داد که تنوع ژنتیکی معنی داری بین اکوتیپ ها براساس همه صفات به جز برای صفت تعداد ریشه های جانبی وجود داشت. همچنین اثر متقابل اکوتیپ × محیط رطوبتی برای همه صفات به جز روز تا رسیدگی، دمای کانوپی و عملکرد دانه معنی دار بود. بر اساس مدلسازی معادلات ساختاری، متغیرهای پیش بینی کننده در نمودار علت و معلولی به ترتیب 59، 29، 65 و 54 درصد از کل تنوع صفات وابسته شامل طول ریشه، قطر ساقه، وزن خشک اندام هوایی و درصد کربن انتقال یافته به دانه را توجیه کردند. این صفات وابسته درونی وراثت پذیری عمومی بالایی داشتند و 100% کل تنوع عملکرد دانه را توجیه کردند. کارایی تعرق تاثیر مثبتی بر عملکرد دانه از طریق قطر ساقه، طول ریشه، وزن خشک اندام هوایی و درصد کربن انتقال یافته به دانه داشت. نتایج حاصل از مقدار تابع شاخص تحمل به خشکی و گروهبندی حرارتی نشان داد که توده جهرم به تنش خشکی حساسیت بالایی داشت و توده های یزد و هندی حساس به خشکی بودند. همچنین توده های تیرانچی و شیراز متحمل به خشکی بودند. به طور کلی توده های متحمل به خشکی طول ریشه بلندتری نسبت به سایر توده ها در شرایط تنش کمبود آب نشان دادند. بنابراین این توده ها ممکن است به عنوان والدین تلاقی در برنامه های اصلاحی معرفی شوند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
715 تا 727
لینک کوتاه:
magiran.com/p1968740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!