معیار های طراحی ایستگاه های روزمینی در سامان هی راه آهن شهری (مترو) از منظر پدافند غیرعامل برگرفته شده از پایان نامه "اصول و ضوابط پدافند غیر عامل در طراحی ایستگاه های روزمینی مترو"

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هرچند در بسیاری از خطوط متروی کشور، ایستگاه های روزمینی درصد قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند، بااین وجود در پژوهش ها و مطالعات علمی کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. در مورد ایستگاه های زیرزمینی شاخص هایی همچون قرارگیری در عمق زمین و قابلیت بهره برداری چندمنظوره، باعث شده است که پژوهشگران حوزه ی پدافند غیرعامل توجه خود را بیشتر به آن حوزه معطوف کنند، درحالی که امنیت و پایداری عملکرد یک خط مترو، مستلزم تداوم عملکرد کل اجزای آن است. استخراج و اولویت بندی معیارهای طراحی معماری ایستگاه های روزمینی از منظر پدافند غیرعامل و تشریح آن ها در قالب اصول و ضوابط طراحی، هدف اصلی این تحقیق است. تحقیق حاضر در زمره ی تحقیقات توسعه ای است که در مرحله ی جمع آوری اطلاعات و منابع نظری تحقیق از منابع کتابخانه ای و روش مشاهده، استفاده شده است و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای SPSS و Expert Choice بهره برداری شده است. یافته های تحقیق بیانگر آن است که از میان اصول طراحی معماری، سه اصل بهره گیری از فرم بهینه، نمای مقاوم و شکل پذیر، معماری داخلی ساده و خوانا، موثرترین و مهمترین اصول طراحی معماری با رویکرد دفاع غیرعامل است که برای هرکدام از آن ها تحلیل لازم ارائه شده و ضوابطی در قالب الزام و ملاحظه مطرح گردیده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p1968888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!