نخستین گزارش از Fusarium polyphialidicum روی ذرت در ایران

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پوسیدگی طوقه و ریشه در غلات از مهم ترین بیماری های قارچی بوده و سالانه در بیشتر مزارع دیده می شوند. از مهم ترین عوامل این بیماری، گونه های مختلف Fusarium هستند که در محصولات زراعی از جمله ذرت خسارت فراوانی وارد می کنند. در بررسی های انجام شده در مزارع غلات استان های لرستان و ایلام در سال 1395، گیاهان دارای علایم مشکوک به پوسیدگی طوقه و ریشه فوزاریومی جمع آوری و به آزمایشگاه منتقل شدند. بررسی های آزمایشگاهی نمونه ها بلافاصله آغاز گردید. جدایه های به دست آمده در محیط کشت اختصاصی نش و اسنایدر و DCPA پس از خالص سازی و انتقال به محیط کشت های PDA، CLA، KCl، SNA و آب مقطر استریل از نظر ویژگی های میکروسکوپی مورد بررسی قرار گرفتند. مشخصات ماکروکنیدی ، میکروکنیدی، یاخته های کنیدیوم زا، کلامیدوسپور و مشخصات کلنی با کلیدهای معتبر موجود (Marasas, 1986; Leslie & Summerell, 2006) تطبیق داده شدند. نتایج نشان داد گونه جداشده با Fusarium polyphialidicum Marasas کاملا مطابقت دارد. سرعت رشد متوسط، تولید ریسه های هوایی به رنگ سفید تا نارنجی کمرنگ، و رنگ سفید مایل به زرد در پشت پتری روی محیط کشت PDA مشاهده شد. ماکروکنیدیوم در اسپوردوکیوم های سفیدرنگ تشکیل شد
زبان:
فارسی
صفحات:
259 تا 261
لینک کوتاه:
magiran.com/p1969038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!