اثر سایه انداز اسفند و خارشتر بر شکل های شیمیایی روی در دو منطقه باجگاه و چاهتیز در استان فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
روی عنصر غذایی ضروری برای گیاه است و کمبود آن در اراضی زراعی، مرتعی و بیابانی مشاهده می شود. اطلاع از توزیع روی بین شکل های شیمیایی مختلف برای درک واکنش های شیمیایی این عنصر در خاک و توسعه روش های آزمون خاک اهمیت دارد. خارشتر و اسفند از گونه های غالب و با اهمیت مناطق بیابانی است و اثرات مثبت بر این مناطق دارد. در این مطالعه، شکل های شیمیایی روی در خاک زیر سایه انداز و خارج سایه انداز گیاهان اسفند (Peganum harmala) و خارشتر (Alhagi camerolum) واقع در زمین های مرتعی باجگاه واقع در 15 کیلومتری شیراز و چاهتیز جهرم با روش عصاره گیری دنباله ای بررسی شد. نتایج نشان داد خاک زیر سایه انداز ماده آلی بیشتری دارد اما میزان pH در سایه انداز کمتر است. از بین شکل های شیمیایی روی، میزان روی محلول و تبادلی، آلی و متصل به اکسید منگنز در خاک زیر سایه انداز هر دو گیاه بیشتر از خاک خارج از سایه انداز بود. مقایسه دو منطقه مورد مطالعه نشان داد که در منطقه باجگاه، فراهمی روی در مقایسه با منطقه چاهتیز بیشتر است. به طور کلی به نظر می رسد اثرات مثبت سایه انداز گیاهان خارشتر و اسفند بر خاک زیر سایه انداز همچون کاهش pH و افزایش ماده آلی، باعث افزایش فراهمی روی در خاک زیر سایه انداز نسبت به خاک خارج سایه انداز می شود. این گیاهان می توانند به عنوان پوشش گیاهی مناسب در این مناطق به کار برده شوند و ویژگی های مثبت در سایه انداز این گیاهان می تواند برای کاشت گیاهان مرغوب تر مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1969523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!