ارزیابی روش CarbaNP برای شناسایی سریع ایزوله های سودوموناس آئروژینوزا مولد آنزیم های کارباپنماز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
اخیرا افزایش  مقاومت به آنتی بیوتیک های کارباپنم در بین باکتری سودوموناس آئروژینوزا موجب نگرانی هایی در بیمارستان ها شده است. روش (CarbaNP Cnpt) به منظور شناسایی آنزیم های کارباپنمازها مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین هدف از این مطالعه استفاده از روش CarbaNP برای شناسایی سریع ایزوله های سودوموناس آئروژینوزای مولد آنزیم های کارباپنماز می باشد.
مواد و روش ها
تعداد 97 نمونه بالینی از بیمارستان های آموزشی شهر همدان از آبان 1396 تا اردیبهشت 1397 جمع آوری شد.آزمون حساسیت آنتی بیوتیکی ایزوله ها به روش دیسک دیفیوژن و حداقل غلظت مهاری نمونه ها نسبت به ایمیپنم، با استفاده از نوار E test انجام شد. جهت شناسایی آنزیم های کارباپنماز، از روش (CDT (combined disc test)، MHT (Modified Hodge Test و CarbaNP و روش (PCR (Polymerase chain raection  استفاده شد. در نهایت آنالیز آماری تمامی داده ها با استفاده ازنرم افزار (SPSS Version 16) مورد بررسی قرارگرفت.
یافته ها
نتایج حاصل از آزمون حساسیت آنتی بیوتیکی نشان داد،  بیشترین و کمترین میزان مقاومت به ترتیب نسبت به آنتی بیوتیک های سفتریاکسون 65 (67 درصد) و پیپراسیلین-تازوباکتام 38 (2/39 درصد) مشاهده شد، از میان 97 ایزوله بالینی سودوموناس آئروژینوزا، 49 (50/51 درصد) ایزوله با تست PCR برای ژن های کارباپنماز، مثبت شدند که از این میان 48 (97/95 درصد) ایزوله از نظر تست CarbaNP مثبت بودند.از میان 48 (49/48 درصد) ایزوله ای که نتایج PCR منفی داشتند، 48 (100 درصد) ایزوله ها تست CarbaNP منفی داشتند. بنابراین حساسیت و اختصاصیت این تست در مقایسه با روش PCR به ترتیب100 درصد و 98 درصد بود. استنتاج:  نتایج این مطالعه نشان داد که CarbaNP یک روش سریع،ارزان و دارای حساسیت و اختصاصیت بسیار بالایی جهت شناسایی ایزوله های مولد آنزیم های کارباپنماز می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1970018 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!