بررسی اثر آلودگی فلز سنگین سرب بر فعالیت آنتی اکسیدانی ریز جلبک Spirulina Platensis

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
وجود انواع مختلف ترکیباتی از جمله رنگدانه هایی نظیر کاروتنوئید ها و ترکیبات فنولی باعث بروز عملکرد آنتی اکسیدانی می شوند. ریز جلبک اسپیرولینا به علت سطوح بالای رنگدانه ی فایکوسیانین و ترکیبات فنولی فعالیت آنتی اکسیدانی قابل توجهی از خود نشان می دهد. عوامل بسیاری در بروز تنش در ریزجلبک ها موثرند; که باعث تغییر در ترکیبات درونی ریز جلبک ها می شوند. یکی از مهم ترین این عوامل تنش شوری است که جزء فاکتورهای محیطی است، که باعث تغییرات بسیاری در ساختمان و مواد مغذی ریز جلبک ها می شود. در این کار تحقیقاتی فعالیت آنتی اکسیدانی ناشی از ترکیبات فنولی و فلاونوئیدی آن، تحت تاثیر غلظت های مختلف نمک برآورد شد. نتایج حاکی از آن بود که تنش شوری اثرات قابل توجهی بر روی میزان فعالیت آنتی اکسیدانی ریز جلبک اسپیرولینا و ترکیبات فنولی و فلاونوئیدی آن می گذارد. کمترین میزان رشد در گروه شاهد دیده شد و بیشترین میزان رشد ویژه در غلظت 02/0 نمک دیده شد و همچنین بیشترین میزان ترکیبات فنولی در روز ششم همه ی تیمارها دیده شد. در مورد محتوای فلاونوئیدی بیشترین میزان مربوط به روز ششم شاهد بوده و در سایر تیمارها بیشترین میزان ترکیبات فنولی در روز چهارم مشاهده شد و پس از آن روند نزولی داشته است. در غلظت 04/0 و 08/0 نمک، روز هشتم وضعیت به نسبت بهتری را در ترکیبات فلاونوئیدی دیده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1970706 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!