اثر عصاره هیدروالکلی بابونه (Atricaria chamomilla) بر میزان حافظه اجتنابی در موش-های صحرایی نر بالغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف
حافظه و یادگیری یکی از اعمال پیچیده مغزی و مکانیسمی برای کدبندی، ذخیره سازی و فراخوانی دوباره اطلاعات یادگرفته شده می باشد.با توجه شیوع اختلالات یادگیری به ویژه در سنین بالا این مطالعه با هدف بررسی اثر عصاره هیدروالکلی بابونه بر میزان حافظه اجتنابی موشهای صحرایی انجام گردید.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی از 48 موش صحرایی نر بالغ که به 6 گروه شامل کنترل، شاهد1(تیمار با سالین)، شاهد 2 (قرار گرفتن در شاتل باکس) و سه دسته تجربی دریافت کننده درون صفاقی دوزهای mg/kg100،200 و400 عصاره هیدروالکلی گیاه بابونه تقسیم شدند استفاده گردید. تجویزها برای 15روز انجام گردید و جهت سنجش میزان حافظه و یادگیری از دستگاه شاتل باکس استفاده شد و مدت زمان تاخیر در ورود و مدت زمان ماندن در اتاقک تاریک شاتل باکس ثبت گردید. نتایج با استفاده از نرم افزار22- SPSS و با کمک آزمون های ANOVA و توکی آنالیز گردیدند. معناداری اختلاف داده ها در سطح05/0≥p در نظر گرفته شد.
نتایج
نتایج حاصل از آنالیز داده ها نشان داد دوزهای mg/kg200 و400 عصاره بابونه باعث افزایش معنادار در مدت زمان تاخیر در ورود به بخش تاریک و دوزهای mg/kg100، 200و400 عصاره بابونه باعث کاهش معنادار در مدت زمان حضور در بخش تاریک شاتل باکس در مرحله به خاطرآوری در سطح 001/0P≤ نسبت به گروه کنترل می گردد
نتیجه گیری
نتایج نشان داد عصاره بابونه باعث تقویت حافظه اجتنابی در موشهای صحرایی می شود که این اثر را احتمالا به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی، آنتی اکسیدانی و فیتواستروژنیک اعمال می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1971733 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!