مقایسه حمایت اجتماعی ادراک شده و دشواری تنظیم شناختی هیجان در سالمندان سیگاری و غیر سیگاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
از آنجایی که فقدان حمایت های اجتماعی و نیز عدم نظارت بر هیجانات می تواند سالمندان را به قشر آسیب پذیر جامعه تبدیل کند، بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه حمایت اجتماعی ادراک شده و دشواری تنظیم شناختی هیجان در بین سالمندان سیگاری و غیر سیگاری انجام شد.
روش کار
این پژو هش توصیفی از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه پژوهش شامل تمامی سالمندان غیر مقیم در سرای سالمندان، شهر کرمانشاه در سال 1396 بود که به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 48 نفر به عنوان سیگاری و 48 نفر نیز به عنوان غیر سیگاری در نظر گرفته شد. ابزار های جمع آوری داده ها شامل: مقیاس ادراک حمایت اجتماعی چند بعدی زیمت و همکاران(1988)و پرسشنامه دشواری تنظیم شناختی هیجان گراتز و روئمر(2004) بود. برای تحلیل داده های پژوهش از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری با استفاده از نرم افزازSPSS_22 استفاده شد.
یافته ها
نتایج حاصل از یافته های پژوهش نشان داد که بین سالمندان سیگاری و غیر سیگاری در میزان بهره مندی از حمایت های مختلف اجتماعی(خانواده، دوستان و سایر افراد) و نیز چگونگی تنظیم شناختی هیجان تفاوت معناداری وجود دارد، بدین معنا که میزان حمایت اجتماعی در گروه سالمندان سیگاری کمتر، در حالی که میزان دشواری تنظیم شناختی هیجان به شکل معناداری در گروه سالمندان سیگاری بیشتر از گروه غیر سیگاری بود (001/0>P).
نتیجه گیری
بنابراین می توان گفت که کمبود حمایت اجتماعی ادراک شده و دشواری در تنظیم شناختی هیجان در مصرف و یا سوء مصرف سیگار در بین سالمندان نقش دارند، از این رو پیشنهاد می شود که متخصصین سلامت روان و کسانی که با این گروه از جامعه سروکار دارند به این مهم توجه داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973025 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!